dossier Nissan LEAF 2018

De introductie op 6 september 2017 laat een Nissan LEAF zien die er weliswaar veel beter uitziet dan de eerste generatie uit 2010, maar die tóch erg lijkt op een conventionele auto. Het exterieur beantwoordt beter aan de smaak van de consument, ook al ontbreken de futuristische lijnen die je van een elektrische auto van de toekomst mag verwachten. Desalniettemin is de Nissan LEAF II een stevige vooruitgang. De auto is voorzien van actuele technieken, ook al is de e-pedal techniek  een nuttige ontwikkeling.  Maar echt baanbrekend wordt de nieuwe LEAF niet, tenzij de prijzen héél erg gunstig komen te liggen en de leverbaarheid haaks staat op de slechte voorspellingen.

Dit dossier wordt permanent aangepast aan de actualiteit.

Nissan LEAF II - persinformatie 6 september 2017

Inleiding

Amsterdam, 6 september 2017 – De nieuwe LEAF is de meest complete EV van dit moment en zet zijn berijders op voorsprong. Nissans nieuwe elektrische icoon combineert ProPILOT-technologie met e-Pedal en een fors toegenomen rijbereik. Elektrisch rijden krijgt hiermee een nieuwe lading. 

Nissan heeft vandaag de nieuwe Nissan LEAF onthuld en bevestigt daarmee zijn leidende positie in de auto-industrie op het gebied van emissievrije, elektrisch aangedreven auto’s.
De nieuwe LEAF wordt Nissans icoon van Nissan Intelligent Mobility, de visie waarmee Nissan herdefinieert hoe auto’s zich gedragen, worden aangedreven en verbonden zijn met de samenleving. Voor Nissan LEAF-rijders resulteert het in een auto die meer vertrouwen, plezier en gemak biedt, naast extra veiligheid en milieuwinst.
De nieuwe LEAF staat vanaf januari 2018 bij de Nissan dealer. Vanaf oktober  2017 kunnen klanten hun pre-order voor het nieuwe model plaatsen. Details hierover maakt Nissan binnenkort bekend.

Met de nieuwe LEAF profiteren klanten van de drie pijlers binnen Nissan Intelligent Mobility: Power, Driving en Integration.

Nissan Intelligent Power: de e-aandrijflijn
Het centrale knooppunt van Nissan Intelligent Power in de nieuwe LEAF is de e-aandrijflijn. Die biedt een efficiënter energiegebruik, meer koppel en meer vermogen. Bij de aandrijflijn hoort een hightech lithium-ion-batterijpakket met een grotere opslagcapaciteit en meer vermogen.
Samen met de efficiëntere techniek zorgt de nieuwe e-aandrijflijn voor sensationele, lineaire prestaties dankzij het motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is verhoogd tot 320 Nm, wat zorgt voor een even snelle als soepele acceleratie.

Het bereik van de nieuwe LEAF is vergroot tot 378 km NEDC (New European Driving Cycle) en beantwoordt daarmee aan de behoeften van 80 procent van de Europese automobilisten. Voor wie verder wil rijden, introduceert Nissan volgend jaar een uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs, waarmee Nissan de keuze verbreedt.

Nissan Intelligent Driving: technologie garandeert rijplezier, vergroot de veiligheid en vermindert stress
De nieuwe LEAF is voorzien van nieuwe, belangrijke technologieën die gericht zijn op Intelligent Driving. De eerste is ProPILOT autonome rijtechnologie. Geschikt voor zelfstandig rijden op een rijstrook op de snelweg maakt ProPilot autorijden makkelijker, rustiger en minder vermoeiend. 

Het tweede systeem, ProPILOT Park, verandert de parkeerervaring. Als het systeem is ingeschakeld, zet de technologie de auto op de gekozen parkeerplek. De bediening van het stuur, het voor- en achteruit rijden en het remmen worden overgenomen. Dit zorgt ervoor dat parkeren zorgeloos en nauwkeurig gaat.

Het derde systeem is e-Pedal, een revolutionaire technologie die zorgt voor een compleet nieuwe manier van autorijden. Hiermee kunnen bestuurders de auto starten, wegrijden, versnellen, snelheid minderen en stoppen met gebruik van maar één pedaal. Als dat wordt losgelaten door de bestuurder, dan zorgen regeneratie en mechanische remmen ervoor dat de auto tot stilstand komt. De auto blijft dan stilstaan, ook op steile hellingen, totdat het pedaal weer wordt ingedrukt. De vlotte respons van het e-Pedal zorgt ervoor dat bestuurders volop rijplezier ervaren als de omstandigheden dat toelaten.

Het conventionele rempedaal is aanwezig, zodat de bestuurder de auto op kritische momenten extra krachtig kan afremmen.

Intelligent Integration: verbindt de batterij met de omgeving
Nissans visie op het potentieel van elektrische auto’s beperkt zich niet tot het rijden met de nieuwe LEAF. De batterijen kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag.

V2G-technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor kunnen de auto’s ondersteuning bieden bij het verwerken van de onregelmatige, hernieuwbare energiestromen, zodat groene energie beter beschikbaar komt en voordeliger wordt.
In dit systeem kunnen Nissan EV-eigenaren hun auto verbinden met het elektriciteitsnetwerk en een actieve bijdrage leveren aan de werking ervan én tegelijkertijd geld verdienen. Op grote schaal – zo is de verwachting – wordt V2G een enorme gamechanger voor EV-eigenaren, omdat het ze in staat stelt in groene stroom ‘te handelen’.

Een duurzame wereld vereist dat we dagelijks duurzame keuzes maken. xStorage, Nissans energieopslagsysteem, is het resultaat van omvangrijke ervaring en expertise op dit gebied en zorgt voor een efficiënter en betrouwbaarder energiesysteem thuis.

xStorage Home slaat de energie op wanneer de kosten ervan het laagst zijn en zorgt dat deze energie op het juiste moment wordt ingezet. Dat verlaagt de energiekosten en verkleint de pieken in de energievraag. Alle hard- en software om deze taken uit te voeren zijn geïntegreerd in één apparaat. xStorage kan laden via het netwerk en ook stroom terug leveren aan het netwerk, waardoor er meer flexibiliteit  is en duurzame energie een grotere rol kan krijgen.

Nissan LEAF-rijders kunnen via een vernieuwde app kijken naar de laadstatus en het opladen van hun auto inplannen om te profiteren van gunstige energietarieven. Ook wijst de app de weg naar de dichtstbijzijnde oplaadplek en kan de rijder de temperatuur van de auto regelen voor vertrek.

Exterieurdesign: slanke lijnen met een prikkelend tech-karakter
Het nieuwe design van de LEAF benadrukt Nissans vooruitstrevende aanpak. Het ontwerp is gebaseerd op de IDS Concept Car, die in 2015 op de Tokyo Motor Show debuteerde.

De voorkant toont Nissans herkenbare V-motion-grille, bekend van succesvolle modellen als de QASHQAI en X-TRAIL. Echter, de blauwe kleur van de grille zorgt voor onderscheid. Deze grille is het nieuwe kenmerk van Nissans elektrische voertuigen. Het ‘zwevende’ dak zorgt voor een elegante stijl en dynamiek. De slanke koplampen tonen Nissans karakteristieke boemerangvorm.

Interieurdesign: gevoel van kwaliteit, gecombineerd met ultieme rust
Het interieur van de nieuwe LEAF is fraai en heeft tegelijkertijd een ingetogen uitstraling. Dat is te danken aan de hoge kwaliteit van de materialen en de perfecte passing en afwerking van de onderdelen. Hierdoor biedt het interieur dezelfde subtiele verfijning als het rijkarakter.
Opvallende details zijn de blauwe stiksels van de stoelen en het stuur. Het 7-inch kleurenscherm is opnieuw ingedeeld voor een makkelijker gebruik van de hoofdfuncties, zoals het Safety Shield, de batterijstatus, aansluiting van de laadstekker en informatie over audio en navigatie. In Nederland zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar voor het infotainmentsysteem als de auto is uitgerust met het navigatiesysteem.

De nieuwe LEAF volgt zijn gelijknamige voorganger op die uitgroeide tot ’s werelds best verkopende elektrische auto. Meer dan 280.000 klanten kozen voor een LEAF sinds de verkoopstart eind 2010.

‘De nieuwe LEAF is meer dan een vervoermiddel: de auto bepaalt hoe mensen leven en rijden doordat die een nieuwe en compleet andere gebruikservaring biedt. Deze auto kan het leven van de mensen verbeteren en dat van onze planeet’, verklaart Hiroto Saikawa, president en CEO van Nissan.

Bijlagen
1 – De nieuwe LEAF: icoon van Nissan Intelligent Mobility

Met de lancering van de eerste generatie LEAF in 2010 startte Nissan een revolutie in de autowereld. Voor het eerst werd bewezen dat zero emissie-voertuigen belangrijke voordelen hebben voor gebruikers en voor de samenleving als geheel. De LEAF zette een grote verandering van het automotive landschap in gang.

De combinatie van emissievrij rijden – in veel steden en landen wordt dat beloond met lagere belastingen, parkeervoordelen en vrijstelling van tol – met lage gebruikskosten en een vrijwel geluidloze werking vormt een uniek aanbod dat EV-liefhebbers wereldwijd aanspreekt.
Sinds de lancering van de LEAF is de EV-laadinfrastructuur enorm gegroeid, wat het gebruiksgemak verder vergroot. De LEAF kan bijgeladen worden tijdens een bezoekje aan de supermarkt, een winkelcentrum of overdag op kantoor. Via een smartphone-app kan de bestuurder het laden regisseren en volgen.

Nissans visie op de kansen en mogelijkheden van de volledige elektrische auto werd aanvankelijk met scepsis begroet, door zowel consumenten als concurrenten. Inmiddels zetten veel andere merken ook in op elektrische aandrijving, wat zorgt voor meer acceptatie onder consumenten. Het resultaat is een betere luchtkwaliteit in steden en op onze planeet als geheel. Dankzij elektrische auto’s hebben consumenten direct invloed op hun uitstoot in hun woonplaats en land.
‘De geheel nieuwe Nissan LEAF is het resultaat van nog eens zeven jaar van verdere ontwikkeling en de ervaringen van meer dan 280.000 klanten, die meer dan 3,4 miljard kilometer hebben gereden’, vat Ponz Pandikuthira, VP Product Planning Nissan Europa, samen. ‘Met een groter bereik en kortere laadtijden, meer verfijning en een reeks geavanceerde autonome rijtechnologieën die rijden op de snelweg relaxter en veiliger maken, is de nieuwe LEAF een immense stap vooruit. Het futuristische design benadrukt de nieuwe kwaliteiten. Hiermee vergroten we de aantrekkingskracht van volledig elektrisch rijden voor de massa. Deze auto verbeeldt onze visie Nissan Intelligent Mobility. En we zijn ervan overtuigd dat duizenden klanten wereldwijd de overstap maken naar zero emissie rijden via de nieuwe Nissan LEAF’, vervolgt Daniele Schillaci, EVP Nissan Global.

De nieuwe Nissan LEAF wordt gebouwd in Nissan-fabrieken in Oppama (Japan), Smyrna (Tennessee, Verenigde Staten) en Sunderland (Verenigd Koninkrijk). De eerste leveringen starten in Japan in oktober, in de Verenigde Staten in december en in Europa in januari. De nieuwe LEAF wordt in 49 landen geleverd.

Over de techniek van de LEAF II

2 – Nissan Intelligent Driving: technologie die zorgt voor extra rijplezier, meer veiligheid en minder stress

De hoofdrolspelers van Nissan Intelligent Driving-technologie van de LEAF zijn ProPILOT, ProPILOT Park, e-Pedal en het bekroonde Nissan Saftey Shield. Tot de beschikbare systemen behoren onder meer Intelligent Emergency Braking, Intelligent Around View Monitor met detectie van bewegende objecten, Intelligent Lane Intervention, Intelligent Rearview Mirror en Rear Cross Traffic Alert.

ProPILOT*

ProPILOT is een autonome rijtechnologie voor het rijden op een enkele rijstrook. ProPILOT bewaakt automatisch de afstand tot de voorligger in combinatie met een door de bestuurder ingestelde rijsnelheid (tussen de 30 en 144 km/uur*). Het systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook. Als de voorligger stopt, remt ProPILOT de LEAF automatisch af en brengt het de LEAF zo nodig geheel tot stilstand. Als de auto is gestopt, blijft hij op zijn plek staan, ook als de bestuurder zijn voet niet op de rem heeft. Als de voorligger binnen 3 seconden weer gaat rijden, hervat de LEAF autonoom het rijden. Duurt de stilstand langer, dan moet de bestuurder ProPILOT weer activeren door de knop in te drukken of licht op het snelheidspedaal te drukken. Hierdoor vergt het rijden op de snelweg minder inspanning, zowel overdag als ’s nachts.

ProPILOT Park*

ProPLOT Park is een systeem dat de bestuurder helpt bij het parkeren door de LEAF automatisch op de gekozen parkeerplek te zetten. Deze technologie bevrijdt de bestuurder van een van de vervelendste (en soms lastigste) taken achter het stuur.
Indien ingeschakeld, kan ProPILOT PARK een parkeerplek herkennen die groot genoeg is voor de LEAF en die toont het systeem op het scherm. Als de bestuurder de keuze bevestigt, zet het de auto met behulp van twaalf sonars en vier camera’s op de parkeerplek. De bestuurder hoeft alleen het gebied rond de auto in de gaten te houden en kan eventueel met de rem de parkeeractie stopzetten. Tijdens de automatische parkeermanoeuvre worden besturing, remmen en voor/achteruit rijden overgenomen door ProPILOT Park.

e-Pedal: het gemak van één pedaal

Een andere innovatie die de rijervaring met de Nissan LEAF sterk bepaalt, is het e-Pedal. Deze voorziening is standaard. Het stelt de bestuurder in staat om heel makkelijk en eenvoudig de snelheid van de auto te regelen met alleen het snelheidspedaal – een vernieuwing die de manier waarop mensen rijden sterk kan veranderen. Voor het eerst zorgt deze technologie ervoor dat de auto volledig stopt en op zijn plaats blijft, ook op een helling. Dat maakt vooral rijden in fileverkeer – wat veel Nederlanders dagelijks meemaken – een stuk makkelijker en prettiger.
Door het pedaal geleidelijk los te laten, vermindert de auto even geleidelijk snelheid zonder dat het rempedaal nodig is. Met een vertraging tot 0,2g zorgt het e-Pedal ervoor dat de bestuurder in fileverkeer niet steeds de rechtervoet moet heen en weer bewegen tussen rem- en snelheidspedaal.

Studies in Japan, Europa en de Verenigde Staten tonen aan dat het e-Pedal het aantal keren dat de bestuurder op de rem trapt tijdens rijden in druk verkeer sterk vermindert. Het rempedaal moet weliswaar nog gebruikt worden voor krachtig remmen, het e-Pedal voldoet voor meer dan 90 procent van de situaties en maakt autorijden daarmee makkelijker en leuker.
‘Bestuurders van de nieuwe LEAF raken al snel vertrouwd met het e-Pedal, omdat het rijden er een stuk soepeler en vloeiender door gaat en minder aandacht vraagt’, aldus Gareth Dunsmore. ‘Uit onze tests blijkt dat bestuurders snel aanvoelen hoe ze het pedaal moeten gebruiken. Bovendien zorgt het ervoor dat bestuurders meer anticiperen en dat is zowel efficiënter als veiliger.’

 

Behalve ProPILOT, ProPILOT Park en het e-Pedal is de nieuwe LEAF ook voorzien van andere technologie, zoals Lane Departure Prevention, intelligente cruisecontrol, automatisch dimlicht/grootlicht, Forward Emergency Braking, Pedestrian FEB, waarschuwing voor een dreigende aanrijding, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer en de Around View Monitor met detectie van bewegende objecten.

 

 

3 – Nissan Intelligent Integration: batterijen verbinden met het openbare netwerk
 
Nissans visie op het potentieel van elektrische auto’s beperkt zich niet tot het rijden met de nieuwe LEAF. De batterijen kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag.

V2G-technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor kunnen de auto’s ondersteuning bieden bij het verwerken van de onregelmatige, hernieuwbare energiestromen, waardoor groene energie beter beschikbaar komt en voordeliger wordt.
In dit systeem kunnen Nissan EV-eigenaren hun auto verbinden met het elektriciteitsnetwerk en een actieve bijdrage leveren aan de werking ervan én tegelijkertijd geld verdienen. Op grote schaal – zo is de verwachting – wordt V2G een enorme gamechanger voor EV-eigenaren omdat het ze in staat stelt in groene stroom ‘te handelen’.

Een duurzame wereld vereist dat we dagelijks duurzame keuzes maken. xStorage, Nissans energieopslagsysteem, is het resultaat van omvangrijke ervaring en expertise van de industrie en zorgt voor een efficiënter en betrouwbaarder energiesysteem thuis. xStorage Home slaat energie op op het moment dat de kosten ervan het laagst zijn, en zorgt dat deze energie op het juiste moment wordt ingezet. Dat verlaagt de energiekosten en verkleint de pieken in de energievraag. Alle hard- en software om deze taken uit te voeren zijn geïntegreerd in één apparaat. xStorage kan laden via het netwerk en ook stroom terug leveren aan het netwerk, waardoor er meer flexibiliteit is en duurzame energie een grotere rol kan krijgen.

Nissan LEAF-rijders kunnen via een vernieuwd ontworpen smartphone-app kijken naar de laadstatus en het opladen inplannen om te profiteren van gunstige energietarieven. Ook wijst de app de weg naar de dichtstbijzijnde oplaadplek en kan de berijder de temperatuur van de auto regelen voor vertrek.
‘De nieuwe LEAF-to-Home-, Vehicle-to-Building- en Vehicle-to-Grid-opties illustreren hoe Nissan Intelligent Integration zorgt voor een nieuwe beleving, inclusief minder verkeersopstoppingen, efficiënter gebruik van deelauto’s, voertuigbediening op afstand en verbeterd energiemanagement’, aldus Francesco Carranza, General Manager Energy Services.

 

 

4 – De pijler van Nissan Intelligent Power: de e-aandrijflijn

De essentie van Nissan Intelligent Power bij de nieuwe LEAF is de e-aandrijflijn. Die biedt een efficiënter energiegebruik, meer koppel en meer vermogen. Bij de aandrijflijn hoort een hightech lithium-ion-batterijpakket met een grotere opslagcapaciteit en meer vermogen.
Samen met de efficiëntere techniek zorgt de nieuwe e-aandrijflijn voor sensationele, lineaire prestaties dankzij het motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is toegenomen tot 320 Nm, wat zorgt voor een even snelle als soepele acceleratie. De huidige LEAF-rijders zijn bekend met de directe en lineaire respons. De verbeterde acceleratie zal bijdragen aan extra rijplezier en vertrouwen.

Ondanks de toegenomen prestaties van de volledig elektrische aandrijflijn is het bereik van de LEAF gestegen tot 378 km (NEDC), wat voor 80 procent van de automobilisten voldoende is. Het nieuwe batterij-ontwerp biedt een grotere opslagcapaciteit bij een gelijke omvang. De nieuwe lithium-ion-batterij heeft exact dezelfde afmetingen als het pakket in de LEAF van de vorige generatie. De individuele cellen van de gelamineerde lithium-ion-batterij zijn verbeterd, waardoor de energiedichtheid met maar liefst 67 procent is toegenomen.

Een andere belangrijke technische verbetering van de batterij is het aangepaste materiaal van de elektrode met gewijzigde chemische samenstelling. Dit zorgt voor een grotere energiedichtheid en maakt de batterij beter bestand tegen het opladen en ontladen.

 

Voor wie verder willen kunnen rijden, introduceert Nissan volgend jaar een uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs.

Over exterieur en interieur

5 – Exterieurdesign: slanke lijnen met prikkelend tech-karakter

Het nieuwe design van de LEAF benadrukt Nissans vooruitstrevende aanpak. Het ontwerp is gebaseerd op de IDS Concept Car die in 2015 op de Tokyo Motor Show debuteerde.
De sportieve en opvallende carrosserie weerspiegelt zijn dynamische karakter. Het ontwerp is gebaseerd op een basisdesign dat een associatie oproept van een hightech voorwerp met heldere en duidelijke lijnen en een robuuste uitstraling. Het slimme en subtiele gebruik van lijnen en verschillende oppervlakken benadrukken het lage zwaartepunt, zodat meteen duidelijk is dat dit een wendbare auto is waarbij rijplezier voorop staat.

‘De nieuwe LEAF zal het design van Nissans EV-familie bepalen’, zegt Satoru Tai, Nissans designdirecteur. ‘De gelaagdheid, de slanke volumes en de gestroomlijnde body tonen de lichtheid en het minimalisme die naar mijn idee de juiste basiselementen zijn voor het design van een EV.’

De voorzijde van de nieuwe LEAF toont Nissans herkenbare V-Motion-grille, die het DNA weerspiegelt van succesvolle andere Nissan-modellen als de QASHQAI en de X-TRAIL.

Bij de nieuwe LEAF is het middenvlak waar het logo is geplaatst, voorzien van een driedimensionaal ruitpatroon. Gerekte LED-koplampen met helder schijnende projectielampen zijn geplaatst boven de agressief gelijnde bumper die de LEAF een zelfverzekerde uitstraling geeft. De nieuwe koplampen zijn voorzien van dubbele, directe-lens projectielampen voor dimlicht en grootlicht. De LEAF is de eerste Nissan met deze verlichtingstechniek. De nieuwe lampen zorgen voor een uitstekend zicht en goede zichtbaarheid. De brede en heldere lichtbundel helpt de bestuurder om objecten en voetgangers eerder te zien in het donker.

De lage motorkap gaat vloeiend over in de voorruit en het zwevende dak. Dat zorgt voor een dynamische uitstraling. De ontwerpers zorgden ervoor dat het middelste en achterste deel van de vloer iets lager liggen voor een snellere luchtstroom onder de auto. Samen met een gunstigere stroomlijn zorgt dit voor extra stabiliteit op hogere snelheden. De gestroomlijnde vorm van de C-stijl en achterspoiler, samen met de sierlijk gebogen vouw aan de achterzijde, zorgen voor extra stabiliteit bij zijwind. Deze verbeteringen hebben de luchtweerstand verlaagd met 4 procent, waarmee de LEAF de meest aerodynamische volledig elektrische middenklasser is.

Nissans herkenbare boemerangvormige achterlichten en de achterbumper met blauwe accenten benadrukken het sportieve ontwerp van de LEAF. De gladde nieuwe achterspoiler zorgt voor een verbeterde luchtstroom aan de achterzijde. Ook zorgt de spoiler voor stabiliteit bij zijwind, terwijl de nieuw gevormde buitenspiegels minder windgeruis veroorzaken.

Voor meer gebruiksgemak is de hoek van de laadklep gewijzigd. Hierdoor kan de bestuurder de laadkabel aansluiten zonder te moeten bukken. Uit ergonomische tests door Nissan is gebleken dat de hoek van 45 graden van de laadpoort ervoor zorgt dat bestuurders van alle lengten de kabel gemakkelijk kunnen aansluiten.


6 – Interieurdesign: gevoel van kwaliteit gecombineerd met geraffineerde rust

Het interieur van de nieuwe LEAF is compleet nieuw ontworpen. De nadruk ligt op een stijlvolle, ingetogen look en feel. Dat is bereikt door het gebruik van nieuwe, verfijnde materialen en een perfecte afwerking en passing. Door deze kwaliteiten sluit het interieur perfect aan op de rijkarakter van de LEAF.

Het valt direct op: de stoelen, de middenarmsteun en het stuurwiel zijn afgewerkt met opvallend blauw stiksel. De nieuwe infodisplay voor de bestuurder biedt specifieke data over elektrisch rijden. Het nieuwe dashboard is slank en stijlvol gelijnd. Voor extra gevoel van ruimte zijn onder meer de bekerhouders, de middenconsole, de voetenruimte voorin en de instaplijsten voorzien van verlichting.
‘Het interieur van de nieuwe LEAF heeft een gedistingeerde uitstraling dankzij de materialen van hoge kwaliteit die we hebben toegepast en dankzij het scherm in het midden’, zegt Tai. ‘Het interieur versterkt daardoor het gevoel dat alles draait om comfort, wat perfect aansluit op de verfijnde, soepele rijbeleving.’

Opvallend is het 7-inch TFT-touchscreen) met een nieuwe indeling. Hierdoor overziet de bestuurder meteen alle belangrijke systemen, zoals het Safety Shield, de laadstatus en de laadkabelaansluiting, de audio en de navigatie. Daarnaast zijn Apple CarPlay en Android Auto toegevoegd aan het infotainmentsysteem als de auto is voorzien van het navigatiesysteem. Het contrastrijke kleurenscherm is te bedienen vanaf het stuurwiel, zodat instellingen voor audio en navigatie gewijzigd kunnen worden zonder de handen van het stuurwiel te nemen.
Als onderdeel van NissanConnect, een sleutelelement van Nissan Intelligent Integration, kan de bestuurder laadstations zoeken en filteren op diverse criteria (bijvoorbeeld op gratis opladen), daarbij gebruikmakend van de nieuwste informatie. Bestuurders kunnen ook met hun smartphone informatie opvragen over het energiebeheer van hun auto en de nabije laadstations.

De middenconsole voorin is opnieuw ontworpen. De bekerhouders bevinden zich nu tussen de voorstoelen. Hierdoor is extra bergruimte beschikbaar aan het begin van de middenconsole. Hier past precies een portefeuille of smartphone. Ook de start-stopknop en de USB-/12-voltaansluiting bevinden zich hier. 
De bediening van het e-Pedal en het Eco-rijprogramma zijn geplaatst voor de elektronische schakelknop en dus altijd onder handbereik. De nieuwe indeling van de middenconsole zorgt dat de diverse bedieningsorganen makkelijk bereikbaar zijn.

Hoewel de energie-inhoud van de lithium-ionbatterijen aanzienlijk is vergroot, is de interieurruimte vrijwel ongewijzigd. In de LEAF kunnen vijf mensen comfortabel zitten. De bagageruimte is iets aangepast, waardoor de laadruimte is toegenomen tot 435 liter.
‘De vloer van de laadruimte is breder, waardoor je makkelijker meer spullen kunt meenemen doordat de wielkasten minder plaats innemen’, zegt Ponz Pandikuthira, Vice President Product Planning Europe. ‘Niet alleen kunnen grote koffers makkelijk mee, er is ook ruimte voor het opbergen van de laadkabel.’

De nieuwe LEAF is nog stiller dan zijn voorganger dankzij extra geluidsisolatie. Er is extra dempingsmateriaal en isolatie aangebracht ter hoogte van de achterbank. De openingen tussen de carrosseriedelen zijn kleiner en er zijn minder uitstekende delen die voor windgeruis kunnen zorgen.
Ook tijdens het rijden op de snelweg is het zeer stil in de LEAF. Tal van aerodynamische verbeteringen en verfijningen van het exterieur zorgen voor minder windgeruis en minder luchtweerstand. De wind wordt efficiënt langs de buitenspiegels geleid en de overgang van het front naar de motorkap zorgt voor minder turbulentie in de lucht die langs de voorruit, A-stijlen en zijkanten strijkt.

Andere maatregelen om het geluid te dempen, zijn een grotere structurele stijfheid van de omvormer en de geluidsisolerende afdekking van de Power Delivery Module boven de omvormer. Het geluid van de elektromotor is gereduceerd, ondanks dat de unit meer vermogen en koppel genereert.

Tijdens het rijden in de LEAF vallen het comfort en de stilte op. De uitzonderlijke verfijning sluit naadloos aan op de soepele rijeigenschappen. Door eindeloze aandacht voor tal van details zorgden de ingenieurs voor een ongeëvenaard rijcomfort.

Overige informatie, afmetingen, prestaties

lading

BELANGRIJKSTE MEDIA-ITEMS
GERELATEERDE AFBEELDINGEN (27)
GERELATEERDE VIDEO'S (8)
GERELATEERDE PERSMAPPEN (1)
sep 06, 2017 ID: 426201750
 
   
 
 

De nieuwe Nissan LEAF: geeft elektrisch rijden een nieuwe lading

  • ProPILOT, ProPILOT Park, e-Pedal, Safety Shield en bediening via smartphone zetten nieuwe LEAF op voorsprong
  • 378 km bereik (NEDC) dankzij 40 kWh-batterij
  • Verkoopstart: oktober 2017, uitlevering start in januari 2018
  • Uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs volgt later in 2018

Amsterdam, 6 september 2017 – De nieuwe LEAF is de meest complete EV van dit moment en zet zijn berijders op voorsprong. Nissans nieuwe elektrische icoon combineert ProPILOT-technologie met e-Pedal en een fors toegenomen rijbereik. Elektrisch rijden krijgt hiermee een nieuwe lading. 

Nissan heeft vandaag de nieuwe Nissan LEAF onthuld en bevestigt daarmee zijn leidende positie in de auto-industrie op het gebied van emissievrije, elektrisch aangedreven auto’s.
De nieuwe LEAF wordt Nissans icoon van Nissan Intelligent Mobility, de visie waarmee Nissan herdefinieert hoe auto’s zich gedragen, worden aangedreven en verbonden zijn met de samenleving. Voor Nissan LEAF-rijders resulteert het in een auto die meer vertrouwen, plezier en gemak biedt, naast extra veiligheid en milieuwinst.
De nieuwe LEAF staat vanaf januari 2018 bij de Nissan dealer. Vanaf oktober  2017 kunnen klanten hun pre-order voor het nieuwe model plaatsen. Details hierover maakt Nissan binnenkort bekend.

Met de nieuwe LEAF profiteren klanten van de drie pijlers binnen Nissan Intelligent Mobility: Power, Driving en Integration.

Nissan Intelligent Power: de e-aandrijflijn
Het centrale knooppunt van Nissan Intelligent Power in de nieuwe LEAF is de e-aandrijflijn. Die biedt een efficiënter energiegebruik, meer koppel en meer vermogen. Bij de aandrijflijn hoort een hightech lithium-ion-batterijpakket met een grotere opslagcapaciteit en meer vermogen.
Samen met de efficiëntere techniek zorgt de nieuwe e-aandrijflijn voor sensationele, lineaire prestaties dankzij het motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is verhoogd tot 320 Nm, wat zorgt voor een even snelle als soepele acceleratie.

Het bereik van de nieuwe LEAF is vergroot tot 378 km NEDC (New European Driving Cycle) en beantwoordt daarmee aan de behoeften van 80 procent van de Europese automobilisten. Voor wie verder wil rijden, introduceert Nissan volgend jaar een uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs, waarmee Nissan de keuze verbreedt.

Nissan Intelligent Driving: technologie garandeert rijplezier, vergroot de veiligheid en vermindert stress
De nieuwe LEAF is voorzien van nieuwe, belangrijke technologieën die gericht zijn op Intelligent Driving. De eerste is ProPILOT autonome rijtechnologie. Geschikt voor zelfstandig rijden op een rijstrook op de snelweg maakt ProPilot autorijden makkelijker, rustiger en minder vermoeiend. 

Het tweede systeem, ProPILOT Park, verandert de parkeerervaring. Als het systeem is ingeschakeld, zet de technologie de auto op de gekozen parkeerplek. De bediening van het stuur, het voor- en achteruit rijden en het remmen worden overgenomen. Dit zorgt ervoor dat parkeren zorgeloos en nauwkeurig gaat.

Het derde systeem is e-Pedal, een revolutionaire technologie die zorgt voor een compleet nieuwe manier van autorijden. Hiermee kunnen bestuurders de auto starten, wegrijden, versnellen, snelheid minderen en stoppen met gebruik van maar één pedaal. Als dat wordt losgelaten door de bestuurder, dan zorgen regeneratie en mechanische remmen ervoor dat de auto tot stilstand komt. De auto blijft dan stilstaan, ook op steile hellingen, totdat het pedaal weer wordt ingedrukt. De vlotte respons van het e-Pedal zorgt ervoor dat bestuurders volop rijplezier ervaren als de omstandigheden dat toelaten.

Het conventionele rempedaal is aanwezig, zodat de bestuurder de auto op kritische momenten extra krachtig kan afremmen.

Intelligent Integration: verbindt de batterij met de omgeving
Nissans visie op het potentieel van elektrische auto’s beperkt zich niet tot het rijden met de nieuwe LEAF. De batterijen kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag.

V2G-technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor kunnen de auto’s ondersteuning bieden bij het verwerken van de onregelmatige, hernieuwbare energiestromen, zodat groene energie beter beschikbaar komt en voordeliger wordt.
In dit systeem kunnen Nissan EV-eigenaren hun auto verbinden met het elektriciteitsnetwerk en een actieve bijdrage leveren aan de werking ervan én tegelijkertijd geld verdienen. Op grote schaal – zo is de verwachting – wordt V2G een enorme gamechanger voor EV-eigenaren, omdat het ze in staat stelt in groene stroom ‘te handelen’.

Een duurzame wereld vereist dat we dagelijks duurzame keuzes maken. xStorage, Nissans energieopslagsysteem, is het resultaat van omvangrijke ervaring en expertise op dit gebied en zorgt voor een efficiënter en betrouwbaarder energiesysteem thuis.

xStorage Home slaat de energie op wanneer de kosten ervan het laagst zijn en zorgt dat deze energie op het juiste moment wordt ingezet. Dat verlaagt de energiekosten en verkleint de pieken in de energievraag. Alle hard- en software om deze taken uit te voeren zijn geïntegreerd in één apparaat. xStorage kan laden via het netwerk en ook stroom terug leveren aan het netwerk, waardoor er meer flexibiliteit  is en duurzame energie een grotere rol kan krijgen.

Nissan LEAF-rijders kunnen via een vernieuwde app kijken naar de laadstatus en het opladen van hun auto inplannen om te profiteren van gunstige energietarieven. Ook wijst de app de weg naar de dichtstbijzijnde oplaadplek en kan de rijder de temperatuur van de auto regelen voor vertrek.

Exterieurdesign: slanke lijnen met een prikkelend tech-karakter
Het nieuwe design van de LEAF benadrukt Nissans vooruitstrevende aanpak. Het ontwerp is gebaseerd op de IDS Concept Car, die in 2015 op de Tokyo Motor Show debuteerde.

De voorkant toont Nissans herkenbare V-motion-grille, bekend van succesvolle modellen als de QASHQAI en X-TRAIL. Echter, de blauwe kleur van de grille zorgt voor onderscheid. Deze grille is het nieuwe kenmerk van Nissans elektrische voertuigen. Het ‘zwevende’ dak zorgt voor een elegante stijl en dynamiek. De slanke koplampen tonen Nissans karakteristieke boemerangvorm.

Interieurdesign: gevoel van kwaliteit, gecombineerd met ultieme rust
Het interieur van de nieuwe LEAF is fraai en heeft tegelijkertijd een ingetogen uitstraling. Dat is te danken aan de hoge kwaliteit van de materialen en de perfecte passing en afwerking van de onderdelen. Hierdoor biedt het interieur dezelfde subtiele verfijning als het rijkarakter.
Opvallende details zijn de blauwe stiksels van de stoelen en het stuur. Het 7-inch kleurenscherm is opnieuw ingedeeld voor een makkelijker gebruik van de hoofdfuncties, zoals het Safety Shield, de batterijstatus, aansluiting van de laadstekker en informatie over audio en navigatie. In Nederland zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar voor het infotainmentsysteem als de auto is uitgerust met het navigatiesysteem.

De nieuwe LEAF volgt zijn gelijknamige voorganger op die uitgroeide tot ’s werelds best verkopende elektrische auto. Meer dan 280.000 klanten kozen voor een LEAF sinds de verkoopstart eind 2010.

‘De nieuwe LEAF is meer dan een vervoermiddel: de auto bepaalt hoe mensen leven en rijden doordat die een nieuwe en compleet andere gebruikservaring biedt. Deze auto kan het leven van de mensen verbeteren en dat van onze planeet’, verklaart Hiroto Saikawa, president en CEO van Nissan.

 

Bijlagen
1 – De nieuwe LEAF: icoon van Nissan Intelligent Mobility

Met de lancering van de eerste generatie LEAF in 2010 startte Nissan een revolutie in de autowereld. Voor het eerst werd bewezen dat zero emissie-voertuigen belangrijke voordelen hebben voor gebruikers en voor de samenleving als geheel. De LEAF zette een grote verandering van het automotive landschap in gang.

De combinatie van emissievrij rijden – in veel steden en landen wordt dat beloond met lagere belastingen, parkeervoordelen en vrijstelling van tol – met lage gebruikskosten en een vrijwel geluidloze werking vormt een uniek aanbod dat EV-liefhebbers wereldwijd aanspreekt.
Sinds de lancering van de LEAF is de EV-laadinfrastructuur enorm gegroeid, wat het gebruiksgemak verder vergroot. De LEAF kan bijgeladen worden tijdens een bezoekje aan de supermarkt, een winkelcentrum of overdag op kantoor. Via een smartphone-app kan de bestuurder het laden regisseren en volgen.

Nissans visie op de kansen en mogelijkheden van de volledige elektrische auto werd aanvankelijk met scepsis begroet, door zowel consumenten als concurrenten. Inmiddels zetten veel andere merken ook in op elektrische aandrijving, wat zorgt voor meer acceptatie onder consumenten. Het resultaat is een betere luchtkwaliteit in steden en op onze planeet als geheel. Dankzij elektrische auto’s hebben consumenten direct invloed op hun uitstoot in hun woonplaats en land.
‘De geheel nieuwe Nissan LEAF is het resultaat van nog eens zeven jaar van verdere ontwikkeling en de ervaringen van meer dan 280.000 klanten, die meer dan 3,4 miljard kilometer hebben gereden’, vat Ponz Pandikuthira, VP Product Planning Nissan Europa, samen. ‘Met een groter bereik en kortere laadtijden, meer verfijning en een reeks geavanceerde autonome rijtechnologieën die rijden op de snelweg relaxter en veiliger maken, is de nieuwe LEAF een immense stap vooruit. Het futuristische design benadrukt de nieuwe kwaliteiten. Hiermee vergroten we de aantrekkingskracht van volledig elektrisch rijden voor de massa. Deze auto verbeeldt onze visie Nissan Intelligent Mobility. En we zijn ervan overtuigd dat duizenden klanten wereldwijd de overstap maken naar zero emissie rijden via de nieuwe Nissan LEAF’, vervolgt Daniele Schillaci, EVP Nissan Global.

De nieuwe Nissan LEAF wordt gebouwd in Nissan-fabrieken in Oppama (Japan), Smyrna (Tennessee, Verenigde Staten) en Sunderland (Verenigd Koninkrijk). De eerste leveringen starten in Japan in oktober, in de Verenigde Staten in december en in Europa in januari. De nieuwe LEAF wordt in 49 landen geleverd.


2 – Nissan Intelligent Driving: technologie die zorgt voor extra rijplezier, meer veiligheid en minder stress

De hoofdrolspelers van Nissan Intelligent Driving-technologie van de LEAF zijn ProPILOT, ProPILOT Park, e-Pedal en het bekroonde Nissan Saftey Shield. Tot de beschikbare systemen behoren onder meer Intelligent Emergency Braking, Intelligent Around View Monitor met detectie van bewegende objecten, Intelligent Lane Intervention, Intelligent Rearview Mirror en Rear Cross Traffic Alert.

ProPILOT*

ProPILOT is een autonome rijtechnologie voor het rijden op een enkele rijstrook. ProPILOT bewaakt automatisch de afstand tot de voorligger in combinatie met een door de bestuurder ingestelde rijsnelheid (tussen de 30 en 144 km/uur*). Het systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook. Als de voorligger stopt, remt ProPILOT de LEAF automatisch af en brengt het de LEAF zo nodig geheel tot stilstand. Als de auto is gestopt, blijft hij op zijn plek staan, ook als de bestuurder zijn voet niet op de rem heeft. Als de voorligger binnen 3 seconden weer gaat rijden, hervat de LEAF autonoom het rijden. Duurt de stilstand langer, dan moet de bestuurder ProPILOT weer activeren door de knop in te drukken of licht op het snelheidspedaal te drukken. Hierdoor vergt het rijden op de snelweg minder inspanning, zowel overdag als ’s nachts.

ProPILOT Park*

ProPLOT Park is een systeem dat de bestuurder helpt bij het parkeren door de LEAF automatisch op de gekozen parkeerplek te zetten. Deze technologie bevrijdt de bestuurder van een van de vervelendste (en soms lastigste) taken achter het stuur.
Indien ingeschakeld, kan ProPILOT PARK een parkeerplek herkennen die groot genoeg is voor de LEAF en die toont het systeem op het scherm. Als de bestuurder de keuze bevestigt, zet het de auto met behulp van twaalf sonars en vier camera’s op de parkeerplek. De bestuurder hoeft alleen het gebied rond de auto in de gaten te houden en kan eventueel met de rem de parkeeractie stopzetten. Tijdens de automatische parkeermanoeuvre worden besturing, remmen en voor/achteruit rijden overgenomen door ProPILOT Park.

e-Pedal: het gemak van één pedaal

Een andere innovatie die de rijervaring met de Nissan LEAF sterk bepaalt, is het e-Pedal. Deze voorziening is standaard. Het stelt de bestuurder in staat om heel makkelijk en eenvoudig de snelheid van de auto te regelen met alleen het snelheidspedaal – een vernieuwing die de manier waarop mensen rijden sterk kan veranderen. Voor het eerst zorgt deze technologie ervoor dat de auto volledig stopt en op zijn plaats blijft, ook op een helling. Dat maakt vooral rijden in fileverkeer – wat veel Nederlanders dagelijks meemaken – een stuk makkelijker en prettiger.
Door het pedaal geleidelijk los te laten, vermindert de auto even geleidelijk snelheid zonder dat het rempedaal nodig is. Met een vertraging tot 0,2g zorgt het e-Pedal ervoor dat de bestuurder in fileverkeer niet steeds de rechtervoet moet heen en weer bewegen tussen rem- en snelheidspedaal.

Studies in Japan, Europa en de Verenigde Staten tonen aan dat het e-Pedal het aantal keren dat de bestuurder op de rem trapt tijdens rijden in druk verkeer sterk vermindert. Het rempedaal moet weliswaar nog gebruikt worden voor krachtig remmen, het e-Pedal voldoet voor meer dan 90 procent van de situaties en maakt autorijden daarmee makkelijker en leuker.
‘Bestuurders van de nieuwe LEAF raken al snel vertrouwd met het e-Pedal, omdat het rijden er een stuk soepeler en vloeiender door gaat en minder aandacht vraagt’, aldus Gareth Dunsmore. ‘Uit onze tests blijkt dat bestuurders snel aanvoelen hoe ze het pedaal moeten gebruiken. Bovendien zorgt het ervoor dat bestuurders meer anticiperen en dat is zowel efficiënter als veiliger.’

 

Behalve ProPILOT, ProPILOT Park en het e-Pedal is de nieuwe LEAF ook voorzien van andere technologie, zoals Lane Departure Prevention, intelligente cruisecontrol, automatisch dimlicht/grootlicht, Forward Emergency Braking, Pedestrian FEB, waarschuwing voor een dreigende aanrijding, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer en de Around View Monitor met detectie van bewegende objecten.

 

 

3 – Nissan Intelligent Integration: batterijen verbinden met het openbare netwerk
 
Nissans visie op het potentieel van elektrische auto’s beperkt zich niet tot het rijden met de nieuwe LEAF. De batterijen kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag.

V2G-technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor kunnen de auto’s ondersteuning bieden bij het verwerken van de onregelmatige, hernieuwbare energiestromen, waardoor groene energie beter beschikbaar komt en voordeliger wordt.
In dit systeem kunnen Nissan EV-eigenaren hun auto verbinden met het elektriciteitsnetwerk en een actieve bijdrage leveren aan de werking ervan én tegelijkertijd geld verdienen. Op grote schaal – zo is de verwachting – wordt V2G een enorme gamechanger voor EV-eigenaren omdat het ze in staat stelt in groene stroom ‘te handelen’.

Een duurzame wereld vereist dat we dagelijks duurzame keuzes maken. xStorage, Nissans energieopslagsysteem, is het resultaat van omvangrijke ervaring en expertise van de industrie en zorgt voor een efficiënter en betrouwbaarder energiesysteem thuis. xStorage Home slaat energie op op het moment dat de kosten ervan het laagst zijn, en zorgt dat deze energie op het juiste moment wordt ingezet. Dat verlaagt de energiekosten en verkleint de pieken in de energievraag. Alle hard- en software om deze taken uit te voeren zijn geïntegreerd in één apparaat. xStorage kan laden via het netwerk en ook stroom terug leveren aan het netwerk, waardoor er meer flexibiliteit is en duurzame energie een grotere rol kan krijgen.

Nissan LEAF-rijders kunnen via een vernieuwd ontworpen smartphone-app kijken naar de laadstatus en het opladen inplannen om te profiteren van gunstige energietarieven. Ook wijst de app de weg naar de dichtstbijzijnde oplaadplek en kan de berijder de temperatuur van de auto regelen voor vertrek.
‘De nieuwe LEAF-to-Home-, Vehicle-to-Building- en Vehicle-to-Grid-opties illustreren hoe Nissan Intelligent Integration zorgt voor een nieuwe beleving, inclusief minder verkeersopstoppingen, efficiënter gebruik van deelauto’s, voertuigbediening op afstand en verbeterd energiemanagement’, aldus Francesco Carranza, General Manager Energy Services.

 

 

4 – De pijler van Nissan Intelligent Power: de e-aandrijflijn

De essentie van Nissan Intelligent Power bij de nieuwe LEAF is de e-aandrijflijn. Die biedt een efficiënter energiegebruik, meer koppel en meer vermogen. Bij de aandrijflijn hoort een hightech lithium-ion-batterijpakket met een grotere opslagcapaciteit en meer vermogen.
Samen met de efficiëntere techniek zorgt de nieuwe e-aandrijflijn voor sensationele, lineaire prestaties dankzij het motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is toegenomen tot 320 Nm, wat zorgt voor een even snelle als soepele acceleratie. De huidige LEAF-rijders zijn bekend met de directe en lineaire respons. De verbeterde acceleratie zal bijdragen aan extra rijplezier en vertrouwen.

Ondanks de toegenomen prestaties van de volledig elektrische aandrijflijn is het bereik van de LEAF gestegen tot 378 km (NEDC), wat voor 80 procent van de automobilisten voldoende is. Het nieuwe batterij-ontwerp biedt een grotere opslagcapaciteit bij een gelijke omvang. De nieuwe lithium-ion-batterij heeft exact dezelfde afmetingen als het pakket in de LEAF van de vorige generatie. De individuele cellen van de gelamineerde lithium-ion-batterij zijn verbeterd, waardoor de energiedichtheid met maar liefst 67 procent is toegenomen.

Een andere belangrijke technische verbetering van de batterij is het aangepaste materiaal van de elektrode met gewijzigde chemische samenstelling. Dit zorgt voor een grotere energiedichtheid en maakt de batterij beter bestand tegen het opladen en ontladen.

 

Voor wie verder willen kunnen rijden, introduceert Nissan volgend jaar een uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs.

 

5 – Exterieurdesign: slanke lijnen met prikkelend tech-karakter

Het nieuwe design van de LEAF benadrukt Nissans vooruitstrevende aanpak. Het ontwerp is gebaseerd op de IDS Concept Car die in 2015 op de Tokyo Motor Show debuteerde.
De sportieve en opvallende carrosserie weerspiegelt zijn dynamische karakter. Het ontwerp is gebaseerd op een basisdesign dat een associatie oproept van een hightech voorwerp met heldere en duidelijke lijnen en een robuuste uitstraling. Het slimme en subtiele gebruik van lijnen en verschillende oppervlakken benadrukken het lage zwaartepunt, zodat meteen duidelijk is dat dit een wendbare auto is waarbij rijplezier voorop staat.

‘De nieuwe LEAF zal het design van Nissans EV-familie bepalen’, zegt Satoru Tai, Nissans designdirecteur. ‘De gelaagdheid, de slanke volumes en de gestroomlijnde body tonen de lichtheid en het minimalisme die naar mijn idee de juiste basiselementen zijn voor het design van een EV.’

De voorzijde van de nieuwe LEAF toont Nissans herkenbare V-Motion-grille, die het DNA weerspiegelt van succesvolle andere Nissan-modellen als de QASHQAI en de X-TRAIL.

Bij de nieuwe LEAF is het middenvlak waar het logo is geplaatst, voorzien van een driedimensionaal ruitpatroon. Gerekte LED-koplampen met helder schijnende projectielampen zijn geplaatst boven de agressief gelijnde bumper die de LEAF een zelfverzekerde uitstraling geeft. De nieuwe koplampen zijn voorzien van dubbele, directe-lens projectielampen voor dimlicht en grootlicht. De LEAF is de eerste Nissan met deze verlichtingstechniek. De nieuwe lampen zorgen voor een uitstekend zicht en goede zichtbaarheid. De brede en heldere lichtbundel helpt de bestuurder om objecten en voetgangers eerder te zien in het donker.

De lage motorkap gaat vloeiend over in de voorruit en het zwevende dak. Dat zorgt voor een dynamische uitstraling. De ontwerpers zorgden ervoor dat het middelste en achterste deel van de vloer iets lager liggen voor een snellere luchtstroom onder de auto. Samen met een gunstigere stroomlijn zorgt dit voor extra stabiliteit op hogere snelheden. De gestroomlijnde vorm van de C-stijl en achterspoiler, samen met de sierlijk gebogen vouw aan de achterzijde, zorgen voor extra stabiliteit bij zijwind. Deze verbeteringen hebben de luchtweerstand verlaagd met 4 procent, waarmee de LEAF de meest aerodynamische volledig elektrische middenklasser is.

Nissans herkenbare boemerangvormige achterlichten en de achterbumper met blauwe accenten benadrukken het sportieve ontwerp van de LEAF. De gladde nieuwe achterspoiler zorgt voor een verbeterde luchtstroom aan de achterzijde. Ook zorgt de spoiler voor stabiliteit bij zijwind, terwijl de nieuw gevormde buitenspiegels minder windgeruis veroorzaken.

Voor meer gebruiksgemak is de hoek van de laadklep gewijzigd. Hierdoor kan de bestuurder de laadkabel aansluiten zonder te moeten bukken. Uit ergonomische tests door Nissan is gebleken dat de hoek van 45 graden van de laadpoort ervoor zorgt dat bestuurders van alle lengten de kabel gemakkelijk kunnen aansluiten.


6 – Interieurdesign: gevoel van kwaliteit gecombineerd met geraffineerde rust

Het interieur van de nieuwe LEAF is compleet nieuw ontworpen. De nadruk ligt op een stijlvolle, ingetogen look en feel. Dat is bereikt door het gebruik van nieuwe, verfijnde materialen en een perfecte afwerking en passing. Door deze kwaliteiten sluit het interieur perfect aan op de rijkarakter van de LEAF.

Het valt direct op: de stoelen, de middenarmsteun en het stuurwiel zijn afgewerkt met opvallend blauw stiksel. De nieuwe infodisplay voor de bestuurder biedt specifieke data over elektrisch rijden. Het nieuwe dashboard is slank en stijlvol gelijnd. Voor extra gevoel van ruimte zijn onder meer de bekerhouders, de middenconsole, de voetenruimte voorin en de instaplijsten voorzien van verlichting.
‘Het interieur van de nieuwe LEAF heeft een gedistingeerde uitstraling dankzij de materialen van hoge kwaliteit die we hebben toegepast en dankzij het scherm in het midden’, zegt Tai. ‘Het interieur versterkt daardoor het gevoel dat alles draait om comfort, wat perfect aansluit op de verfijnde, soepele rijbeleving.’

Opvallend is het 7-inch TFT-touchscreen) met een nieuwe indeling. Hierdoor overziet de bestuurder meteen alle belangrijke systemen, zoals het Safety Shield, de laadstatus en de laadkabelaansluiting, de audio en de navigatie. Daarnaast zijn Apple CarPlay en Android Auto toegevoegd aan het infotainmentsysteem als de auto is voorzien van het navigatiesysteem. Het contrastrijke kleurenscherm is te bedienen vanaf het stuurwiel, zodat instellingen voor audio en navigatie gewijzigd kunnen worden zonder de handen van het stuurwiel te nemen.
Als onderdeel van NissanConnect, een sleutelelement van Nissan Intelligent Integration, kan de bestuurder laadstations zoeken en filteren op diverse criteria (bijvoorbeeld op gratis opladen), daarbij gebruikmakend van de nieuwste informatie. Bestuurders kunnen ook met hun smartphone informatie opvragen over het energiebeheer van hun auto en de nabije laadstations.

De middenconsole voorin is opnieuw ontworpen. De bekerhouders bevinden zich nu tussen de voorstoelen. Hierdoor is extra bergruimte beschikbaar aan het begin van de middenconsole. Hier past precies een portefeuille of smartphone. Ook de start-stopknop en de USB-/12-voltaansluiting bevinden zich hier. 
De bediening van het e-Pedal en het Eco-rijprogramma zijn geplaatst voor de elektronische schakelknop en dus altijd onder handbereik. De nieuwe indeling van de middenconsole zorgt dat de diverse bedieningsorganen makkelijk bereikbaar zijn.

Hoewel de energie-inhoud van de lithium-ionbatterijen aanzienlijk is vergroot, is de interieurruimte vrijwel ongewijzigd. In de LEAF kunnen vijf mensen comfortabel zitten. De bagageruimte is iets aangepast, waardoor de laadruimte is toegenomen tot 435 liter.
‘De vloer van de laadruimte is breder, waardoor je makkelijker meer spullen kunt meenemen doordat de wielkasten minder plaats innemen’, zegt Ponz Pandikuthira, Vice President Product Planning Europe. ‘Niet alleen kunnen grote koffers makkelijk mee, er is ook ruimte voor het opbergen van de laadkabel.’

De nieuwe LEAF is nog stiller dan zijn voorganger dankzij extra geluidsisolatie. Er is extra dempingsmateriaal en isolatie aangebracht ter hoogte van de achterbank. De openingen tussen de carrosseriedelen zijn kleiner en er zijn minder uitstekende delen die voor windgeruis kunnen zorgen.
Ook tijdens het rijden op de snelweg is het zeer stil in de LEAF. Tal van aerodynamische verbeteringen en verfijningen van het exterieur zorgen voor minder windgeruis en minder luchtweerstand. De wind wordt efficiënt langs de buitenspiegels geleid en de overgang van het front naar de motorkap zorgt voor minder turbulentie in de lucht die langs de voorruit, A-stijlen en zijkanten strijkt.

Andere maatregelen om het geluid te dempen, zijn een grotere structurele stijfheid van de omvormer en de geluidsisolerende afdekking van de Power Delivery Module boven de omvormer. Het geluid van de elektromotor is gereduceerd, ondanks dat de unit meer vermogen en koppel genereert.

Tijdens het rijden in de LEAF vallen het comfort en de stilte op. De uitzonderlijke verfijning sluit naadloos aan op de soepele rijeigenschappen. Door eindeloze aandacht voor tal van details zorgden de ingenieurs voor een ongeëvenaard rijcomfort.


7- Onderstel & carrosserie

 

Qua prestaties en wegligging is de nieuwe LEAF een uitblinker. Het onderstel is afgestemd op het hogere vermogen van motor en omvormer, om op die manier stabiliteit en rijkwaliteit op het hoogst mogelijke niveau te bieden. De stijfheid van de carrosserie is bovendien toegenomen dankzij versterkte bodypanelen. Ook is de torsiebestendigheid groter. En de framestructuur, de verbinding tussen de achterste dakstijl en de bodemsectie, is versterkt.

 

Het zwaartepunt van de nieuwe LEAF ligt lager. Dit betekent minder overhellen in bochten en het zorgt tevens voor meer stabiliteit en een comfortabeler rijgedrag op slecht wegdek. Door het lagere zwaartepunt vermindert ook het onder- of overstuur. De rechtuitstabiliteit is verbeterd en bochten zijn soepeler te nemen.

De wielophanging voor en achter heeft een aantal updates ondergaan voor een betere respons, minder carrosseriebeweging en een evenwichtiger en soepeler rijkarakter. De voorwielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten, een versterkte onderste A-draagarm plus een stabilisator met een grotere diameter. De stabilisator achter biedt eveneens een hogere stijfheid teneinde rol van de carrosserie te onderdrukken.

 

‘Onze intentie was een onderstel te ontwikkelen dat aansluit bij de hogere prestaties van de nieuwe LEAF, zonder in te leveren op het buitengewoon fijne rijgedrag’, zegt Ponz Pandikuthira. ‘Dus is de stuurrespons verbeterd en de carrosseriestabiliteit verhoogd. Daaraan heeft de nieuwe LEAF zijn pittige en tegelijk plezierige karakter te danken. Tegelijk hebben we het comfort geoptimaliseerd.’

 

De elektrische stuurbekrachtiging biedt een meer lineair gevoel, met een verbeterde feedback van het wegoppervlak. Dit is bereikt dankzij een software upgrade, nieuwe elektronica die samenwerkt met de stuurhoeksensor en een 13 procent stijvere stuurstang. Bovendien is de mate van bekrachtiging bij snelheden boven 120 km/uur gefinetuned, wat resulteert in een lichter stuurgevoel. De bestuurder ervaart bovendien een directere stuurreactie dankzij een aanpassing van de overbrengingsverhouding in het stuurhuis. Het aantal stuuromwentelingen van links naar rechts is verminderd van 3,3 naar 2,7, wat ook plezierig is bij manoeuvreren en parkeren.

 

De nieuwe LEAF heeft bovendien een Active Ride Control-systeem voor een preciezere tractiecontrole van de elektromotor. Dat bewijst zijn nut vooral bij het nemen van bochten en draagt bij aan de algehele rijkwaliteit.

 

8 – Exterieur- en interieurkleuren

Het kleurenpalet van de nieuwe LEAF biedt kopers een brede keuze. Voor klanten die de voorkeur geven aan bescheiden tinten, zijn er diverse tinten licht en donker grijs en metallic kleuren. Europese klanten kunnen kiezen uit stevige chocoladekleuren en krachtig rood. Ook is er een parelmoerwit-zwarte two-tone kleurencombinatie leverbaar op de nieuwe LEAF.
De interieurkleuren sluiten perfect aan bij de gedistingeerde styling van de nieuwe LEAF. Er is een geheel zwart interieur met subtiele lichtere accenten op de stoelen en blauw gekleurd stiksel op het stuur, stoelen en centrale armsteun.


2017 Nissan LEAF specificaties

Specificaties voor Europese uitvoering zijn afhankelijk van definitieve homologatie

 

Exterieur

(mm)

Totale lengte

4.490

Totale breedte

1.790

Totale hoogte

1.540

Wielbasis

2.700

Spoorbreedte voor/achter

1.530/1.545

Minimale bodemspeling

150

Luchtweerstandscoëfficient (Cw)

0,28

Banden

205/55R16 of 215/50R17

 

Gewicht/laadcapaciteit

(kg)

Leeggewicht

1.535

Capaciteit

5 passagiers

Maximaal toelaatbaar totaalgewicht

1.765-1.795

 

Batterij

 

Soort

Lithium-ion-batterij

Capaciteit

40 kWh

 

Elektromotor

 

Type

EM57

Maximumvermogen

110 kW/150PK bij 3.283-9.795 t.p.m.

Maximumkoppel

320 Nm bij 0-3.283 t.p.m.

 

Prestaties

 

Bereik

378 km (NEDC)

Laadtijd (normaal laden)

~12 uur (3,3 kW)
  ~ 6 uur (6,6 kW)

Laadtijd tot 80 procent (snelladen)

40 minuten

Topsnelheid

144 km/uur

Fotoserie 1

Fotoserie 2

Fotoserie fabriek

Nissan LEAF | mening en visie van Ted Sluymer

Batterij van 40 of 60 Kwh
De eerste Nissan LEAF's worden waarschijnlijk geleverd vanaf januari 2018. Dat zijn uitvoeringen met een 40 kWh batterij. Hetzelfde vermogen dus als van de Renault ZOE. Wie slim met een LEAF van de eerste generatie om kan gaan, weet dat een batterij die 10 kWh extra levert heel aantrekkelijk is. Het gééft nét even dat beetje extra wat je soms nodig hebt. Fastned breidt snel uit met zijn snellaadstations, dus het gaat beter en beter. Waarschijnlijk ontlokt de LEAF II méér kilometers aan de batterij omdat de techniek toch behoorlijk is verbeterd. Als we Nissan mogen geloven natuurlijk. Een 60 kWh batterij klinkt natuurlijk nóg aantrekkelijker, maar dat wordt 2019. Die uitvoering zal ook behoorlijk duurder worden. Met 60 kWh moet de LEAF ruimschoots de 300 kilometer per lading kunnen halen. Elk argument dat deze afstand tekort is, snijdt geen hout. Driehonderd kilometer is absoluut voldoende. Meer is handig, maar geen noodzaak.
Prognose prijzen

Ik verwacht dat de nieuwe Nissan LEAF met 40 kWh batterij een instapprijs krijgt die net onder de dertig mille zal liggen. Een uitvoering waarop alles wat noodzakelijk is, zal worden gemonteerd, maar voor een paar duizend euro meer is er waarschijnlijk een completere uitvoering. Die zal 32-33.000 euro kosten. Voor rond de 35-37.000 euro brengt Nissan ongetwijfeld een buitengewoon aangeklede versie op de markt met 40 kWh batterij.

De 60 kWh-versie die in 2019 wordt verwacht geef ik een prijskaartje van 38-40 mille, waarvoor je een redelijk luxe uitvoering op de stoep mag verwachten. Veel luxe en alles net een beetje dikker zal rond de 42.000 euro kosten. Misschien iets meer, maar dat wordt ook de prijs waarvoor een Tesla Model 3 zal worden aangeboden. 

Nissan LEAF vs Tesla Model 3

Iedereen, wie niet, vergelijkt de nieuwe LEAF met de Tesla Model 3, althans, de duurdere uitvoeringen van de LEAF. Of de auto's écht kunnen worden vergeleken, vraag ik mij af. De Tesla Model 3 ziet er attractiever uit, straalt de premiumklasse uit die de LEAF niet heeft. De Japanner zit uiteraard wél in het zakelijke segment, maar op een lagere sport van de ladder. De Tesla heeft een langere range en qua acceleratie heeft de LEAF het nakijken. Maar er zijn verschillen die misschien wel harde argumenten zijn om in een Nissan te gaan rijden.

Buiten kijf is namelijk dat de Nissan LEAF de betere auto is qua bouw en materialen. Bekijk welke Nissan dan ook, er is geen Amerikaanse autobouwer die de kwaliteit van Nissan haalt. Ook qua duurzaamheid mag je van de LEAF het onderste uit de kan verwachten. Ik heb alle LEAFS gereden, van alle jaren en zowel de 24 als de 30 kWh, het zijn altijd solide gebouwde auto's en er mankeert zelden iets aan. Natuurlijk, er is wel eens wat en ze hebben dingen die wat minder handig zijn (de kilometerteller is zo'n afwijkend geval. Geeft veel te hoge snelheid aan), maar klachten die écht ergens over gaan, kent de LEAF niet. Een solide partner voor jaren.

Bij Tesla neem je genoegen met de wat grove bouw die Amerikaanse auto's al meer dan honderd jaar kenmerkt en waar ze nauwelijks wat aan veranderen. Wie daar mee kan leven, koopt een auto die veel rijplezier biedt, maar vooral als je hard vooruit wilt, want in het fellere bochtenwerk heeft een Tesla geen trek. Let op: ik heb het niet over een Model 3, maar over de Model S. Het is natuurlijk wél zo dat als je volgens de regels rijdt er totaal niets aan de hand is. 







1 gedachte over “dossier Nissan LEAF 2018

  1. Los van de vele verbeteringen aan de Leaf zie ik ėėn belangrijke tekortkoming: de 1 fase AC lader zal in de praktijk in Nederlnd maar tot 3,6 kWh bruikbaar zijn en dat is veel te weinig voor een accu van deze grote. Waarom geen 3 fase lader? Nu ben je 12-13 uur bezig om een lege accu bij een laadpaal op te laden en dat is te lang. Ook over de snellaadcapaciciteit is Nissan erg vaag. Waarom wordt het snellaadvermogen niet genoemd? 

Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten