DC Combo CCS

De Duitse autolobby heeft Merkel onder tafel gekletst. Is al vaker gebeurd en de lobby is buitengewoon machtig. Het spel dat is gespeeld verdient overigens allerminst de schoonheidsprijs. Er wordt zo'n 800 miljoen uitgedeeld voor een reeks snelladers. Hoera natuurlijk, maar dat zijn uitsluitend CSS-laders, de standaard die de Duitse fabrikanten opteren. Wie straks met zijn Nissan LEAF denkt te kunnen profiteren van al die snelladers kan het dus vergeten. Geen ChaDeMo dus, daar betaalt de Duitse overheid geen stuiver voor. Ook Fastned krijgt in Duitsland subsidies voor haar snellaadstations, maar niet voor de ChaDeMo-aansluiting. Fastned laat echter weten dat er heel wat auto's met ChaDeMo-aansluiting in de rondte rijden en dat de Duitse Fastned-stations dus óók zo'n aansluiting krijgen.

Het zijn eigenlijk ontwikkelingen die helemaal niet nodig moeten zijn. Als je het al niet eens kunt worden over een stekker, is dat tamelijk triest. Het brengt allemaal extra kosten met zich mee die hadden kunnen bespaard. Of op termijn toch een universele stekker de norm wordt, weet ik niet. Autofabrikanten zijn per definitie eigewijs. Ik denk dat de Japanners hun ChaDeMo aan de wilgen moeten hangen en de Duitsers (en Fransen, Amerikanen...) hun stekkerlol moeten gunnen. Het is het inst belangrijke onderdeel van het hele verhaal. In elk geval hebben de Duitse fabrikanten weer eens een onsympathiek visitekaartje afgegeven door de Japanners zo te piepelen.

P.S.
De oplossing van Tesla, zowel als stekker en snellader (120 kW), is nog altijd de sierlijkste en beter dan zo'n lompe ComboCCS. 







Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten