Elektrisch lullen, met brandstof je zakken vullen

abcdefg

De transitie naar schone lucht

We hebben het steeds over de transitie van brandstof naar elektrische mobiliteit. Eigenlijk spreekt dat helemaal niet tot de verbeelding. Op het moment dat stinkende auto's uit de stad zijn verdwenen, zoals in Brussel afgelopen weekend, besef je dat  je beter van een transitie naar schone lucht kunt spreken. Stinkende of schone lucht is een wereld van verschil en dat is precies wat we nodig hebben. Iedereen die door de muur van stank in een parkeergarage loopt, kan beseffen dat zoiets niet kan. Maar tussen wat goed is voor onze leefomgeving en wat autofabrikanten en oliemaatschappijen willen, zit een wereld van verschil. Maar als Volkswagen meldt dat ze in 2025 tien procent elektrische auto's willen produceren, ben ik niet zo onder de indruk. Het Duitse merk is namelijk gewend om tien miljoen auto's per jaar te maken  en dat betekent in 2025 dus nog steeds negen miljoen brandstofauto's. En in de zeven jaren daarvoor nog steeds tien miljoen of een fractie minder. Plat gezegd: elektrisch lullen en met brandstof je zakken vullen. Excusez les mots.

Andere merken doen niet veel anders. Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven. Dat moeten we gewoon bijsturen. Hoe? Door gewoon tot drie te tellen, door de volgorde van aanschaf te overwegen. Lukt het niét om tot drie te tellen, dan is er optie 4, maar daar parkeren we dan een héleboel vraagtekens bij. Daar gaan we:

  1. Elektrische auto - kijk eerst of je een EV kunt rijden. Actieradius is geen punt, met een paar honderd kilometer kom je het hele land door. De logistiek heb je binnen een paar weken te pakken. Het kán, als je maar wilt, zowel zakelijk als particulier;

  2. Plug-in hybride - Géén EV? Dan gaan we door naar de plug-in hybride, veel zuiniger dan een pure brandstofauto en blaast in elk geval veel minder CO2 uit, maar met dubbele techniek blijven ze onderhoudsgevoeliger dan EV's. Wel serieus rijden door gebruik te maken van de beperkte elektrische kilometers (ca. 40-70) die je kunt rijden;

  3. Hybride - Ook een hybride-auto is zuinig en zorgt voor minder CO2, maar minder CO2 is tenslotte nog steeds uitstoot en stank die we niet langer willen;

  4. Andere brandstofauto's en diesels - Alleen aanschaffen als het niet anders kan. Bovendien niet kopen, maar leasen. Verleg het risico van de restwaarde waar niemand nog een adequaat antwoord op weet. Deponeer het restwaarderisico op het bureau van de leasemaatschappij. Maar bovenal: kijk eerst of optie 1, 2 of 3 mogelijk is.

De volgorde van aanschaf kan de autofabrikanten beïnvloeden, tenslotte bepaalt niet alleen het aanbod de markt, de vraag speelt ook een rol. Als particuliere en zakelijke consumenten dus duidelijk stelling nemen, kan de transitie naar elektrische auto's worden versneld. Autofabrikanten haken wel in, de oliemaatschappijen zijn niet belangrijk, er zijn al aardig wat snelladers voor elektrische auto's en er komen er steeds meer. We kunnen elektrisch rijden nóg een duwtje in de rug geven.

Elke zondag wordt EV-zondag

De autoloze zondag kennen we al een tijdje. Laten we daar de EV-variant op toepassen en niet af en toe, maar elke zondag. Zondag wordt zo snel mogelijk EV-zondag. Anders gezegd: je mag alleen nog de stad in met een elektrische auto. Het barst van de elektrische taxi's, Tesla's, Nissan's en nog wat varianten. Die rijden op zondag voor een speciaal laag tarief, gratis mag ook, of bijna gratis. In Amsterdam staan de smartjes van car2go en ook Hyundai parkeert er op termijn honderd elektrische auto's. Waar een wil is, is een elektrische oplossing. We moeten de stap maken, met de vuist op tafel slaan, maar in de eerste plaats constateren dat het kán. Het niet écht willen van belanghebbenden en de politieke lobby die daarbij helpt, moeten we negeren. Autofabrikanten willen produceren. Prima, maar dan in de volgorde van de logica en niet die van de aandeelhouders.

1 gedachte over “Elektrisch lullen, met brandstof je zakken vullen

  1. De uitspraken van Volkswagen moet je even tegen het ligt houden. Volkswagen maakt 10 Miljoen auto's 4 miljoen verkoopt men daarvan in CHINA. En CHINA wil een quotum voor elektro auto's. M.a.w. 40% van de totale productie van VW zou al elektrisch moeten zijn om in 2025 in CHINA aan de eisen te voldoen. Dus als men 10% zegt moet de tegenvraag zijn is dat in of exclusief de Chinese markt. Als dit exclusief is, en dat zou het moeten zijn, dan is het 10% van de resterende 6 miljoen auto's 600.000 dus. Met de 4 miljoen van China is dat dan net iets minder dan de helft die Volkswagen produceert.

Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten