Menu Sluiten

De doorbraak zit er aan te komen: we gaan groen rijden, elektrisch dus. Niet dat de markt nu opeens als een blad aan een boom omdraait, nee, we beginnen in de gaten te krijgen dat de verbrandingsmotor, hoe geavanceerd ook, een achterhaald ding is. Wél een prima verdienmodel, want ze hebben onderhoud nodig en moeten gedurende hun leven regelmatig worden gerepareerd. Dat is mooi, dan wordt er geld verdiend. Maar intussen zorgen ze wél voor CO²- uitstoot en dat brengt de wereld behoorlijk in de problemen. Natuurlijk doet de autowereld de transitie naar elektrisch graag in eigen tempo en alleen een blinde kip ziet de slimme vertragingstechnieken van autofabrikanten niet. Maar toch gaat er van alles gebeuren en per saldo mag je stellen dat de fabrikanten om zijn. Hoewel... vossen verliezen wél hun haren, maar niet hun streken.

Elektrische mobiliteit in het algemeen heeft iets héél beschaafds. Er is vanaf het moment dat de auto, motor of scooter gaat rijden géén uitstoot. En is er, beter waarneembaar, geen stank. In een stad waar de mobiliteit elektrisch is, kun je vrijuit ademen. Tenzij vliegtuigen de lucht weer verpesten, da's dan weer onbeschaafd. Ook is elektrische mobiliteit stil. Niet alleen in de auto is de afwezigheid van motorgeluid een zegen voor het oor, ook zorgt elektrisch verkeer voor rust in de openbare ruimte. Geen geronk van motoren, geen knetterende uitlaten, in het ergste geval wat gezoem. Banden blijven wel geluid maken, verder niets. Wie dicht bij de weg woont, waar dan ook, mag zich op termijn verheugen op véél beter wooncomfort. Elektrische mobiliteit is dé garantie voor een relaxte samenleving.

Overheid komt in de problemen

De transitie naar elektrische mobiliteit is voor de overheid een ramp. Het aanbod elektrische voertuigen is beperkt, de koop- en leaseprijzen zijn te hoog. Auto's zijn slecht of zelfs niet leverbaar en autofabrikanten zorgen voor een permanente stroom nieuwe ontwikkelingen die vooral twijfel zaaien. Een héél klein clubje mensen trekt de elektrische kar. Dat de overheid op deze manier in de problemen komt, kan niet uitblijven. Doelstellingen worden niet gehaald en als het op eenduidig beleid aankomt, gooien de gemeenten wel roet in de elektrische pap. Diesels uit de binnenstad, de ene gemeente wel, de andere (nog) niet. Hoera, de neuzen staan weer eens niet dezelfde kant uit.

En toch durf ik te stellen dat de groene invasie voor de deur staat. Autofabrikanten zijn om, ze kondigen de ene elektrische auto aan na de andere. Weliswaar allemaal op langere termijn, maar toch. Ze zijn natuurlijk ook veel verder dan wij denken. Niet alleen met waterstof, maar ook met carsharing dat ze graag zelf in de hand willen houden. Ze kunnen waarschijnlijk ook wel betere condities beloven dan de meeste marktpartijen die zich daar nu mee bezighouden, ook al is er altijd ruimte voor meer.

De groene invasie staat voor de deur, klinkt mooi. In Den Haag liggen ze er waarschijnlijk wakker van. Niet alleen van het probleem hoe in vredesnaam de transitie betaald moet worden, maar vooral of die binnen de gestelde termijnen kan worden gerealiseerd. En zonder harde maatregelen, denk ik dat niet. Zonder eenduidigheid ook niet.

De transitie kost klauwen geld

En dan heb ik het nog niet eens over de transitie van aardgas naar elektriciteit. Dat wordt een huzarenstukje. Ook de transitie naar schone mobiliteit kost enorm veel geld. Uiteindelijk zal de burger het allemaal moeten ophoesten. Ik wil alleen een belangrijk deel van het voordeliger laten worden van elektrische mobiliteit neerleggen bij de gebruikers van brandstofmotoren. Zij moeten namelijk meer gaan betalen, aanzienlijk meer. Zij kunnen dan sneller besluiten om toch maar elektrisch te gaan rijden. Ik strooi wat maatregelen uit de hoge hoed:

  • Prijzen van brandstofauto's stijgen met 25 procent;
  • Prijzen van hybride auto's stijgen met 15 procent;
  • Prijzen van plug-in hybrides stijgen met 10 procent;
  • Benzine wordt 20 procent in prijs verhoogd;
  • Dieselprijs wordt met 40 procent verhoogd;
  • Blauwe diesel wordt 1,50 per liter;
  • Brandstofverkeer in steden wordt per 1 januari 2020 verboden;
  • Brandstoftaxi's in steden zijn dus ook per 1 januari 2020 verboden.
    Vrachtverkeer dient vanaf die datum gebruik te maken van overslag naar elektrisch deelvervoer;
  • Regiotaxi's, school- en groepsvervoer op brandstof mag tot 1 januari 2020 op brandstof;
  • Taxi's, stads- en streekbussen vanaf 1 januari 2020 uitsluitend waterstof;
  • Overheid moet laadprijzen maximaliseren op maximaal 0,35 eurocent per kW;
  • Overheid moet bouw van snellaadstations niet langer traineren, maar regelgeving ernstig versoepelen;
  • Overheid moet zorgen dat er eind 2019 50 waterstofstations zijn gebouwd, zodat door heel Nederland probleemloos op waterstof gereden kan worden;
  • Overheid moet quota instellen voor import van brandstofauto's.
    Per 1 januari 2021 maximaal 200.000 auto's.
    Daarna tot 2026 afbouwen naar 0;
  • Vrachtverkeer vanaf 1 januari 2020 30 procent waterstof, per jaar uitbouwen naar 100 procent waterstof in 2025;
  • Besparingen bij autodelen verder uitbouwen en duidelijker belonen.
    Autodelen vanaf 2023 uitsluitend elektrisch met batterij of waterstof.

Vuist op tafel

Wanneer de overheid niet keihard met de vuist op tafel slaat, loopt het fout, halen we de doelstellingen niet De autofabrikanten beloven van alles, bereiden zich dondersgoed voor, maar je moet ze dwingen door brandstofauto's geleidelijk te verbieden, zodat elektrische batterij- en waterstofauto's voldoende worden aangeboden om aan de vraag te voldoen. Zolang er brandstof alternatieven mogen worden verkocht, is er geen stok achter de deur. Autofabrikanten zullen als gebruikelijk dreigen met ontslag van personeel, maar daar valt ook wel een mouw aan te passen. Hier in Nederland is Born de enige productieplek van brandstofauto's. Ook daar moeten we paal en per stellen. Laat ze maar elektrische Mini's gaan maken of een handig BMW stadsautootje als concurrent voor de smartjes van Daimler (car2go). We moeten paal en perk stellen, maatregelen durven nemen. Er zijn namelijk wel veel mensen om, maar óók veel mensen nog helemaal niet. Werk aan de winkel!! Véél werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten