Hyundai IONIQ Car Sharing kopie van car2go

Jammer genoeg geen vernieuwende formule

Hyundai is vandaag gestart met het IONIQ Car Sharing EV-Project en alles wat autorijden elektrischer maakt, is van harte welkom. Hoe het in elkaar steekt en wat het kost, is alleen te zien in dit filmpje:

In het persbericht roemt de importeur vooral actieradius van de IONIQ EV, liefst 280 kilometer. Een taxichauffeur vertelde mij onlangs dat hij 200 km op één batterijlading rijdt en dat is voor de 28 kWh een knappe prestatie. Voor stadsverkeer voldoet het ook wel als er tijdig wordt geladen. Liefst snel, maar dat is niet het geval in Amsterdan waar het startschot werd gegeven. Over een batterij met hogere capaciteit wil de importeur niets kwijt, maar de geruchten gonzen op het niveau van 40-60 kWh. Dat maakt de EV vooral interessant om er meer mee te doen dan. De IONIQ kan dan natuurlijk ook nog beter ingezet worden als taxi, waardoor CO2 blazende diesels uit het stadsbeeld kunnen worden verwijderd.

Vernieuwend is IONIQ Car Sharing niet. Het is een kopie van car2go, het eerste elektrische deelautoproject dat eind 2011 van start ging. Dat er geen innoverende zaken zijn bedacht, is jammer ook al wordt het project er niet minder om. Het had alleen beter gekund. Amsterdam wil een binnenstad die in 2025 emissievrij is. Dat is een mooi streven dat alleen gaat lukken met harde maatregelen, maar zal vertragen door de lobby die geen boodschap heeft aan zero emission. Tot dat moment loopt het publiek dus in de stank van auto's, wordt de hoofdstad geteisterd door een overdosis blik en verdrinken EV-initiatieven in de uitstoot van brandstofauto's.

Hyundai heeft - logisch - gekozen voor een app. Dat werkt goed áls het werkt. In parkeergarages is dat niet altijd het geval. Opties die wél werken, zijn er natuurlijk wel, maar die zijn bij een publiek deelproject minder handig. Rijden in een IONIC Electric kost 60 euro per dag, op maandbasis een fractie goedkoper, maar per saldo schreeuwend duur. Dat is geen slim uitgangspunt om het EV-rijden te bevorderen. Een weekend elektrisch rijden is domweg te prijzig om als promotie te dienen. Kan het dan goedkoper? Natuurlijk, maar dan moet Hyundai de EV's voordeliger aanbieden en Amsterdam een greep in de gemeentekas doen. Dat is dus niet het geval bij dit experiment waarvan het persbericht niet vermeldde of het tijdelijk of permanent is. Voor meerdere personen is de IONIQ de logische auto, anders is een smart van car2go de beste optie.







Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten