Nieuwe regels voor plug-in hybride auto’s




 

Op dit moment zijn er in Nederland van de acht miljoen auto’s nog geen 17.000 volledig elektrisch. Dat is niet eens een druppel op een gloeiende kookplaat, dat is drie keer niks. Wie beweert dat het elektrische rijden in een stroomversnelling is geraakt, heeft geen stopcontact meer met de realiteit. Niettemin zijn er behoorlijke veranderingen, want het tijdperk van de elektrische auto en elektrische mobiliteit staat best wel voor de deur. Het duurt alleen wat lang. Niet alleen omdat er van beleid nauwelijks sprake is, maar gewoon omdat de overheid niet snapt hoe je elektrische mobiliteit moet stimuleren en autofabrikanten wereldwijd denken en niet aan Nederland. 

Oliemaatschappijen hebben ook geen boodschap aan elektrische auto’s, maar spelen het spelletje slim mee. Zo staat er in een Shell-persbericht van 5 juli j.l. deze alinea:

Volledig elektrisch aangedreven auto’s zullen naar verwachting de komende jaren in aantal toenemen en samen met onder meer waterstofauto’s een groter deel van de transportmix worden. Ook traditionele brandstoffen zullen nog decennialang een belangrijke rol blijven spelen.

Je leest het goed: traditionele brandstoffen zullen nog decennialang een belangrijke rol blijven spelen. Terwijl de Nederlandse overheid elektrische mobiliteit wil en met allerhande data komt (die we niet gaan halen) wil Shell (en de rest) gewoon benzine en diesel blijven verkopen. Zoals autofabrikanten gewoon brandstofauto’s willen maken, want die productie is vele malen interessanter dan de productie van een elektrische auto, die veel minder bewegende delen heeft. Een elektromotor heeft geen onderhoud nodig, van een brandstofmotor weet je dat onderhoud altijd geld kost. Kortom: autofabrikanten willen liefst auto’s waar veel op, aan en in zit en dat er ook frequent onderhoud nodig is. Dan verdienen dealers ook nog wat. Een beetje tegenwerking van elektrische mobiliteit is, commercieel gezien, dus niet zo onlogisch.

Dat elektrische mobiliteit minder CO2 genereert, weet iedereen. Ja ja, kolencentrales… Natuurlijk, er zijn nog wat meters te gaan, maar overall produceert het autoleven van een elektrische auto heel wat minder CO2 dan hetzelfde leven van een brandstofauto. We gaan dus richting elektrisch rijden, maar op weg naar dat doel pruttelen en sputteren we als een gammele tweetaktmotor. En daarom stel ik maatregelen voor en bovendien méér dan één. Ik zal ze de komende tijd publiceren. De eerste maatregel betreft plug-in hybrides. Komt-ie.

Plug-in hybride feitelijk een waanidee

Je kunt stellen dat de plug-in hybride, kortweg PHEV, min of meer een waanidee is. Omdat er nauwelijks laadpalen waren, maakten autofabrikanten van een brandstofauto een nep-elektrische auto door er een elektromotor(tje) in te hangen zodat je door kon rijden als de batterij die het elektrische rijden mogelijk maakte leeg was. Ik heb al die dingen gereden en in het gunstigste geval kwam ik met een Fisker Karma een keer tot bijna zeventig kilometer elektrisch rijden. Daarna nam de motor het over. Zo gaat het in elke PHEV, maar omdat je er een stekker in kunt steken, noemt de overheid zo’n PHEV een elektrische auto. Flauwekul. Zo’n ding een elektrische auto noemen, was alleen handig om te camoufleren dat er nauwelijks volledig elektrische auto’s werden gekocht. Nog geen vierduizend per jaar bij een verkoop van 400.000+ per jaar brandstofauto’s.

PHEV’s kosten de belastingbetaler miljarden en dat moet per direct stoppen, liefst met terugwerkende kracht, maar je kunt het niemand kwalijk nemen dat ze gebruik hebben gemaakt van achterlijke regelingen. Dus laat dat terugwerkende kracht maar…  🙂  Maar voor nieuwe PHEV’s wil ik nieuwe regelgeving. Een PHEV moet minimaal 150 km elektrisch kunnen rijden en het motortje mag ten hoogste een driecilinder zijn met een beperkt vermogen. Een thuiskomertje, als bij een band. De motor mag alleen gebruikt worden om een laadpaal te halen, uiteraard een snellader onderweg. Maximum snelheid als je op brandstof rijdt met een PHEV: 70 km. Net als bij zo’n thuiskomertje na een lekke band.

Ben ik nu niet aardig? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, flutregelgeving creëert een rommeltje. Iemand die 150 kilometer elektrisch kan rijden, komt overal van snellader naar snellader. Er staan er nu 670+ in Nederland en er komen rap nieuwe bij. Nieuwe PHEV’s rijden dus elektrisch en eigenlijk… tja, eigenlijk moet je gewoon meteen een échte EV kopen. Alleen als je dát doet, profiteer je volledig van alle fiscale voordelen. Met een PHEV niet, maar als dat ding 150 km elektrisch haalt dan voor mijn part 50 procent fiscaal voordeel. Maar meer ook niet. Je hoeft niet te subsidiëren wat je wilt, maar je moet gewoon duurder maken wat je niet wilt.

Wordt vervolgd.

 




Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten