Stofzuigerfabriek gaat EV maken, who’s next?

Dyson maakt prijzige, maar buitengewoon goede stofzuigers. Prima fabrikant dus, maar zoals voortdurend het geval is moeten de grenzen worden verlegd. Geldt dus ook voor Dyson. Wat gaan ze doen? Elektrische auto's bouwen. Je leest het goed. Een avontuur? Een mission impossible? Absoluut niet.  En of dat gevolgen heeft? Nogal. 

Het bouwen van auto's is niet langer het alleenrecht van de gevestigde autofabrikanten.

Tesla bewijst dat het bouwen van elektrische auto's weliswaar geen peanuts is, maar toont wél aan dat je de gevestigde orde relatief eenvoudig het nakijken geeft. Er zijn ontwikkelingen onderweg die het nieuwe eenden in de autobijt nog gemakkelijker gaan maken. Wanneer in 2015 de as met ingebouwde elektromotor voor het eerst wordt getoond, halen grote fabrikanten de schouders op. Het zal zo'n vaart niet lopen, glimlachen ze als altijd. Nu, twee jaar later, legt Bosch het concept definitief op tafel. De e-Achse is er in een aantal varianten met een vermogen van 50 tot 300 kW en bestemd voor personenauto's en bestelwagens. Serieproductie vanaf 2019. De complexiteit van de aandrijving wordt akelig eenvoudig. Fabrikanten die nu nog hele andere producten maken, kunnen échte problemen een elektrische auto bouwen.

Van 800 naar 20 bewegende onderdelen

Prof. Ir. Maarten Steinbuch, bezield promotor van elektrische mobiliteit, heeft uitgerekend dat een conventionele brandstofauto zo'n 800 bewegende onderdelen heeft. Een elektrische auto komt niet verder dan twintig, inclusief de wielen. Ergo: een elektrische auto is dus per definitie vele malen minder aanslijtage onderheving dan een brandstofauto. Bovendien, ik citeer Steinbuch: 

Een auto op brandstof heeft zo'n 800 losse delen, een elektrische auto zo'n 20, inclusief de vier wielen. Een hybride auto is complexer doordat hij zowel een benzinemotor als een elektromotor heeft. Een 100% elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor, geen benzinetank, geen versnellingsbak, geen uitlaat, geen katalysator, veel minder bedrading, geen distributieriem, geen bougies, geen motorolie en filters. Minder onderdelen betekent dat er minder kapot kunnen gaan of aan slijtage onderhevig zijn. Daardoor is het onderhoud goedkoper. Verder betekent minder bewegende onderdelen dat er minder energie in de vorm van warmte verloren gaat door wrijving tussen de onderdelen. Hoe minder onderdelen, hoe groter de efficiëntie. 

Maar wat voor gevolgen heeft dat? Eigenlijk heel eenvoudig. Het produceren van een auto wordt vele malen eenvoudiger. Dat autofabrikanten daar niet blij mee zijn, is logisch, het scheelt enorm veel omzet en dus winst. De productie van de slimme wielas met elektromotor wordt dan ook zeker niet gewaardeerd. Sterker nog, ik verwacht dat Bosch door een aantal autofabrikanten op de zwarte lijst wordt gezet. Bosch levert héél veel aan autofabrikanten, maar waarschijnlijk hebben ze een rekensommetje gemaakt en geconcludeerd dat als elektrisch rijden dan tóch de norm wordt, je dan maar beter kunt mikken op partijen die flexibel inhaken op die nieuwe markt.

Nu de logica nog

De e-Achse is een briljante vondst, ondanks dat Ferdinand Porsche al in 1898 een auto aandreef met op elk wiel een elektromotor. Maar goed, nu gaat het allemaal wat slimmer, de technologie beweegt zich in een stroomversnelling. Nu de logica nog, want die ontbreekt als het om de batterijen gaat en om de connectoren om te laden. Fabrikanten lijken er een patent op te hebben om onlogisch te denken. Jarenlang hebben we op smartphones de meest uiteenlopende laadsnoertjes, iedereen de pest in. Komt er een universeel snoer, flikt Samsung het weer om de S8 op de markt te brengen met een eigen connector. Marketing? Dwarsliggerij?

Dwarsliggen doen de Duitse fabrikanten in elk geval als het om de connector gaat. Zij willen hun eigen systeem en niet de connectoren van de Japanse fabrikanten. De lobby van de Duitse automerken is zelfs zo groot dat hun systeem wél subsidie krijgt en de Japanse merken niet. Je kunt het lobby noemen, maar maffiapraktijken is wellicht een beter woord. Het is te grof voor woorden. Binnenkort zal ik de details geven.

Logica is er ook niet als het om de batterijen gaat. Voor je zaklantaarn, je wekkerradio of je thermostaat zijn een paar penlights afdoende, bij elektrische auto's is het één grote puinhoop. Ja maar.... 

Eenheid willen autofabrikanten niet, mist maar al te graag. Is een batterij die uit modules bestaat, in welke vorm dan ook, niet veel handiger, slimmer en logischer? De batterijhouder universeel, zodat je er meerdere modules in kwijt kunt. De perfecte oplossing is wel te bedenken, je moet het alleen willen. 

Resumé

Elektrische auto's zijn heel wat minder ingewikkeld dat brandstofauto's. Qua exploitatie zijn ze goedkoper, het scheelt bakken geld. De productie is vooralsnog duurder dan brandstofauto's, maar dat zal veranderen. Waarschijnlijk onder druk van nieuwe fabrikanten als Dyson en initiatieven die plotsklaps boven water komen drijven. Voor autofabrikanten, en dan bedoel ik de gevestigde orde, is dat heel gevaarlijk. Volkwagen kondigde eind 2016 al aan dat ze 30.000 mensen op de keien moest zetten als de productie van elektrische auto's op gang gaat komen. Een politiek spel om de komst van EV's te vertragen, want werkelegenheid is een hard argument.

Maar de komst van het elektrische rijden is niet tegen te houden. Autofabrikanten realiseren zich donders goed dat projecten van bescheiden fabrikantjes zomaar een schot in de roos kunnen zijn. Een derivaat van de smart EV voor 9000 euro, een lookalike Renault ZOE uit China voor 12.000 euro, bedenk de varianten maar. Als dat plotseling gebeurt, en ik voorspel dát het gebeurt, breekt de elektrische hel los. Dan blijven er plotseling honderduizenden brandstofauto's staan en kiezen de mensen voor elektrische mobiliteit. Vooral als stadsbesturen een handje helpt door brandstofauto's te verbieden binnen de stadsgrenzen. Wat heb jij voor EV? Een Dyson! Een Dyson? Die maken toch stofzuigers? Ja, ooit.







1 gedachte over “Stofzuigerfabriek gaat EV maken, who’s next?

  1. Leuk artikel. Het produceren van auto's worst inderdaad een vooral elektrische aangelegenheid dus de behoefte om miljoenen te steken in de ontwikkeling van brandstof motoren verdwijnt.

    De vergelijking met Samsung S8 klopt niet. Ze gebruiken voor hun nieuwe vlaggenschip de nieuwe, praktische USB standaard. USB-C. Gaat iedereen straks doen, behalve Apple.

    Toch zijn er nog wat drempels om auto's te bouwen: 

    – crash tests

    – EMC keuring

    – type approval

    – documentatie en handleiding 

    – onderdelen beheer

Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten