Voordat de Tesla-aanbidders op hol slaan vanwege de kop van dit artikel: ik vind dat Tesla geweldige dingen doet. Tevreden zo? Fijn. Mag ik dan toch zeggen dat ik af en toe benauwd ben over de toekomst van het merk? Nee? Laat dit artikel dan verder voor wat het is en verklaar mij voor gek. In alle nuchterheid: het lijkt goed te gaan met Tesla als je naar de producten kijkt. Nu weer een uitzonderlijke vrachtwagen, de Tesla Semi, plus onverwacht de Roadster die in 1,9 seconden naar de honderd kilometer sprint en een top heeft van meer dan 400 kilometer per uur. Inderdaad, de introductie van een nuttige aanwinst en een leuk speeltje voor de happy few. Of je dan als autofabrikant goed bezig bent, vraag ik mij af. Ik zie geen focus, ik hoor alleen mooie verhalen. Héle mooie verhalen, dat dan ook nog.

Zonder focus red je het niet, roepen alle zelfbenoemde coaches tegenwoordig. Als dat zo is, doet Tesla het dan wel zo goed als door de volgelingen altijd wordt beweerd? Hou me ten goede: ik wil elektrische personenauto's, elektrische sportwagens,  elektrische vrachtauto's, elektrische mobiliteit in de meest brede zin. Ik vraag mij alleen af of Tesla als muis tussen de auto-olifanten niet wat al te wijs acteert. Zoals dit oude grapje (met dank aan Haribo).

De eerste berichten over de nieuwe Tesla Roadster prijzen Elon Musk direct de elektrische hemel in. De batterij benadert een perpetuum mobile en de acceleratie is sneller dan de Challenger. Kan dus zomaar fout aflopen. Zo'n Roadster lijkt mij een belevenis, ook al weet je na zestig keer blind accelereren ook wel dat je feitelijk alleen het stoere jochie aan het spelen bent en je nieren je dat maniakale rijgedrag niet in dank afnemen. De gemiddelde consument heeft geen fluit aan zo'n auto, maar een paradepaardje is Tesla gegund.

Wat mij vooral bezighoudt, is het beleid van Tesla, of eigenlijk van Elon Musk. Is hij wel de visionair zoals hij doorgaans wordt afgeschilderd of word je zo gezien omdat je naar bijna hypnotisch vertelt over je komende tripjes naar Mars? Of over supersonisch snel transport via buizenpost? Dat idee is overigens al gelanceerd toen Elon nog in een zelfontworpen pamper rondkroop door de broers Robbert en Rudolf Das.

http://www.rudolfdas.nl/

Tesla Model 3

Ook al durf ik het nauwelijks te schrijven om eeuwige verdoemenis door Tesla-adepten te voorkomen, maar het gelazer met Tesla Model 3 is volgens mij het meest heldere bewijs dat Elon Musk het eerder genoemde stampende muisje is tussen de autofabrikanten die gewoon hun eigen dingetje doen en elektrische mobiliteit zo ver mogelijk voor zich uitschuiven. Ik vraag mij in alle ernst af hoe je het kunt verkopen dat je honderdduizenden mensen duizend dollar lichter maakt met een product dat je niet adequaat kunt leveren. Hou me ten goede: er zijn er inmiddels een handjevol afgeleverd en als je dit filmpje bekijkt, ga je toch uit je dak van enthousiasme voor zo'n Model 3?

Do I need to say more? Dacht het niet. En dan kijk ik vooral naar de beelden en luister ik nauwelijks naar wat de brave borst allemaal vertelt. De Tesla Model S is de auto die BMW, Volkswagen of Toyota al hadden moeten hebben. Of Nissan als opvolger van de eerste generatie LEAF. Want geef toe, de nieuwe generatie LEAF mag er zijn, onvoorstelbaar verbeterd qua styling, maar staat hij in de schaduw van zo'n Model 3 of niet? Dit is wat een elektrische auto moet zijn. Alle techniek geredigeerd via een forse tablet en geen kermis zoals in veel andere auto's. De Tesla Model 3 gaat ergens over. Je moet alleen weten hoe je zo'n ding in massa produceert. Weet Musk dat of dénkt hij het te weten?

Help je de wereld van elektrische mobiliteit met een Roadster die tonnen kost? Nee, pure imagebuilding waar je je vermeende doel (...) niet mee bereikt. Help je de wereld van elektrische mobiliteit met een truck? Ja, maar concentreer je dan op zo'n truck of ga op de koffie bij M.A.N. of Scania. DAF mag ook. Doe het niet zelf als muis. Ik hoop tot op dit moment dat Tesla ooit met een Tesla Model 2 komt, of zelfs met een nóg kleinere variant. Massaproductie is natuurlijk zijn probleem, maar zolang je je met speeltjes bezighoudt, neemt mijn vertrouwen in Tesla nooit de onmetelijke vormen aan die ik bij andere mensen bespeur. Musk needs to focus. Geloof me.







Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten