Tesla Model 3 wake-up call voor autofabrikanten?

De eerste dertig stuks Tesla Model 3 zijn door Tesla-boss Elon Musk persoonlijk afgeleverd tijdens een gelikte, bijna sekte-achtige presentatie van het nieuwe model. Of de aanwezigen allemaal een Model 3 hadden gereserveerd, weet ik niet en de happening was typisch Amerikaans, maar Musk heeft wél iets in beweging gezet. Je krijgt inderdaad het idee dat elektrisch rijden gewoon de realiteit van nu is en niet het verre toekomstverhaal dat autofabrikanten, oliemaatschappijen en zelfs overheden ons voorschotelen. Maar feitelijk zet Tesla alles en iedereen op immense achterstand. Bijt de gevestigde orde de tanden stuk op de hobby van Musk?







Elon Musk wordt als een god verwelkomd door een massa publiek. Hij lijkt tamelijk nuchter op het podium te staan naast de rode Model 3 waarmee hij aan kwam rijden. Hij vertelt met een glimlach dat de Tesla Model 3 een ongekend veilige auto is, een tijdloos model en dat de auto in twee versies te koop zal worden aangeboden. Basismodel is de Standard en summierlijk krijgt het publiek deze gegevens op het scherm:

Tesla Model 3 Standard
35.000 dollar (29.785 euro)
220 miles (354 km)
5,6 seconden 0-60 miles (96 km)
topsnelheid 130 miles (209 km)

Tesla Model 3 Standard
44.000 dollar (37.444 euro)
310 miles (499 km)
5,1 seconden 0-60 miles (96 km)
topsnelheid 140 miles (225 km)

Het publiek juicht en juicht nog harder als Musk meldt dat het aantal superchargers eind 2018 liefst drie keer zo hoog zal zijn als op dit moment. Of dat wereldwijd geldt of alleen voor Amerika is niet duidelijk, maar ik veronderstel het eerste. Voor wat betreft de productie van Model 3 wil Musk op termijn naar tienduizend auto’s per week.

Heeft Tesla écht een voorsprong?

Het noemen van Volvo als veilige auto is opmerkelijk, ook al interesseert het de toehoorders helemaal niet, ze vinden Tesla de veiligste auto van alles wat er rondrijdt. Het publiek hangt aan de lippen van Elon Musk omdat hij, lees Tesla, de nieuwe autowereld vertegenwoordigt. Andere autofabrikanten doen er bij Tesla-fans niet toe. Dat zijn afgeschreven fossielen. De elektrische autowereld heet Tesla en niet anders. Meer dan 400.000 mensen hebben daadwerkelijk een Tesla Model 3 besteld. Dat is ongehoord spektakel en de reguliere autofabrikanten doen wel alsof het allemaal niet uit maakt, intussen maakt Tesla wél waar wat zij niet hebben klaargespeeld. Tesla is trendsetter, een outsider die de autowereld laat zien hoe het moet. Tesla maakt elektrische auto’s bovendien ook mooi in plaats van auto’s een styling te geven die massaverkoop blokkeert. Het oog wil ook wat. Je wilt niet voor joker rijden. Autofabrikanten lijken het niet te begrijpen. Of begrijpen het wel, maar blijven vasthouden aan gepasseerde stations. Tesla gaat verder.

Natuurlijk is de Tesla Model 3 geen doorsnee auto, het is een premiummodel. Kijk maar naar de prestaties, kijk vooral naar de uitstraling van de wagen. Er staat niet zomaar een auto, Tesla presenteert de toekomst en biedt die toekomst nu te koop aan.

Het publiek luistert naar Elon Musk, juicht, lacht, de saamhorigheid is groot, de overtuiging nóg groter. Het is een ontwikkeling waar autofabrikanten zich zorgen over moeten maken. Het is natuurlijk bizar dat Tesla de footprint is als het om elektrische mobiliteit gaat. Het is ook héél bizar dat een Tesla spraakmakend is en een elektrische auto van een andere fabrikant nauwelijks nog serieus wordt genomen.

Vraag willekeurige mensen waar ze aan denken als je elektrische auto zegt en het antwoord is Tesla.

Sterker nog: als je de bezitter van een BMW i3, Nissan LEAF of Renault ZOE vraagt of ze tevreden zijn over hun auto, is het antwoord doorgaans ja, maar als je vraagt wat ze liever rijden, is het antwoord Tesla. Uitzonderingen zullen er wel zijn, maar waarschijnlijk heb je een vergrootglas nodig.

Tesla is een groot gevaar voor elke autofabrikant

Wie heeft gekeken naar de presentatie van de Tesla Model 3 ziet het verschil met de conventionele auto-industrie. Tesla heeft uitstraling, Tesla brengt mensen in vervoering met producten die van deze tijd en van de toekomst zijn. Tesla hoeft krampachtige pogingen te doen om achterhaald autorijden met brandstofmotoren in leven te houden. Tesla heeft de unieke en noodzakelijke focus die bij autofabrikanten ontbreekt. Je kunt wel brandstoftechnologie verbeteren, maar niet als je elektrische auto’s als bijzaak ziet. En zie je elektrische auto’s als hoofdzaak, dan kan er geen ruimte meer zijn voor brandstofauto’s. Tesla heeft één focus: elektrische auto’s en daarom is Tesla een enorm gevaar voor vrijwel elke autofabrikant. Maar er speelt meer.

We gaan naar autogebruik en autobezit zal in sterke mate afnemen. Waarom een auto voor de deur stil laten staan als er een auto kan zijn als je die nodig hebt? De deelauto dus? Ja, als overgang en die overgang geef ik tien jaar. De volgende fase is een app in je smartphone waarmee je de auto van je keuze voor laat rijden. Uiteraard zit daar geen chauffeur in, de auto is zelfrijdend, honderd procent autonoom. Je stapt in, rijdt naar je bestemming, waar dan ook, stapt uit en je doet wat je van plan was. En omgekeerd hetzelfde. Je appt een auto, misschien een grotere na het shoppen en je laat je naar huis rijden.

Tesla heeft deze toekomst al voorbereid, terwijl andere autofabrikanten dat als verre toekomstmuziek beschouwen. Die proberen de autowereld van Tesla, de autowereld volgens Musk, met intensieve lobby te pareren. Jaartallen als 2035, 2040 en 2050 worden al genoemd en dat willen de autofabrikanten en oliemaatschappijen maar al te graag. Misschien is er onderweg nog wel wat te regelen. En dan zijn er ook nog delen op deze wereld waar je veel auto’s kwijt kunt en je geen rekening hoeft te houden met vervelende regelgeving. Autofabrikanten weten hun belangen nog altijd veilig te stellen. Tot het moment dat ze achter het net gaan vissen.

Alleen focus kan autofabrikanten nog redden

Wereldwijd is de verkoop van elektrische auto’s nog slechts enkele procenten. De vonk slaat slechts héél beperkt over. Willen we écht verandering dan moeten autofabrikanten stappen nemen die groter zijn dan die paar procent waartoe ze bereid zijn. Overheden hebben het traject uitgezet, maar laten zich nog ringeloren en stellen termijnen veel te lang. Autofabrikanten vinden dat prachtig. Maar wie zijn de beslissers bij autofabrikanten? Het grootste deel de mensen die het daar te vertellen hebben, is vijftig plus en er zit héél veel zestig plus aan de directietafels. Vergane glorie met achterhaalde visies dus. De opdrachtgevers van de sjoemelsoftware, bereid om miljarden te betalen als ze worden gepakt. 

Je kunt consumenten niet langer verkopen dat een auto geweldig rijplezier oplevert als je op hetzelfde moment vertelt dat die auto autonoom kan rijden. Dat is het spagaat van de autofabrikanten. Van alle walletjes willen eten. Denken dat je iets kunt tegenhouden door het niet, nauwelijks of onogelijk te produceren. Als autofabrikanten al een focus hebben, is de focus gericht om oude technieken zo lang als mogelijk te continueren. Met als smoes dat er nog veel verbeterd kan worden. En ook al is dat zo, het is niet langer aan de orde en Tesla levert het bewijs.

Wanneer deelt Tesla de nekslag uit?

Er liggen meerdere Tesla-gevaren op de loer. Het eerste gevaar wordt realiteit als Musk c.s. steeds meer fabrieken gaat openen en de productie-aantallen kan bouwen, just-in-time uiteraard, die de consument en andere marktpartijen willen hebben. Want koopt iemand nog een Nissan LEAF als je voor hetzelfde geld een Tesla kunt kopen? Dacht het niet. Wanneer Tesla écht in massa kan en gaat produceren en autofabrikanten hun aandacht blijven verdelen tussen nieuwe en oude technieken gaan fabrikanten omvallen. Niet meer, niet minder.

De grootste klap die Tesla kan (en gaat) uitdelen, is de komst van Model 2 en Model 1. Tesla Model 2, een auto in de klasse tussen B en C (tussen Ford Fiesta en Focus, tussen Renault Clio en Mégane etc.) voorspel ik als aankondiging eind 2018, op de markt in 2020/2021. Tesla Model 1, qua grootte als de huidige Ford Fiesta, Volkswagen Polo en soortgelijke auto’s, wordt in 2022 aangekondigd en zal in 2024/2025 autonoom rondrijden, zoals elke Tesla dat zal kunnen. Je kunt er uiteraard nog zelf in rijden, maar verder rijden ze zelf en komen ze voorrijden in de stad waar je maar wilt.

Maar dat kunnen autofabrikanten toch ook? Ja, in principe wel. Maar ze zijn te log, te conservatief, de tunnelvisie is te sterk en ik vrees dat het lucide moment van besef te laat komt. Dat laten ze gebeuren, denk ik ook, want de 50/60+ directies hebben dan hun zakken al gevuld en hebben zich tenminste niet hoeven te verdiepen in de elektrische wereld waar ze nooit in hebben geloofd en waar elk tegenargument werd omarmd.

Elon Musk is stoïcijns en weet zich niet geboeid door alles wat zich afspeeld in BrandstofLand. Hij slaat wel eens door, maar zelfs in uitgeklede versie is zijn visie op de toekomst van elektrische mobiliteit realistischer dan die van welke rigide autofabrikant dan ook. De waarde van zijn Tesla-winkel is nu al groter dan de jongensdroom van de mannen uit het oude AutoLand. De eerste klappen zijn  al uitgedeeld.

De overheid is het grootste gevaar

Naast een Tesla als grootproducent en als automerk met pluriforme oplossingen voor elektrische mobiliteit in alle segmenten, is de overheid misschien toch wel het grootste gevaar voor de autofabrikanten. Als elektrische rijden in de zo gewenste stroomversnelling komt, gewoon omdat mensen Tesla willen rijden en Tesla dat kan regelen met vlotte leveringen en een pluriform gamma, dan kunnen overheden opeens beseffen dat de transitie misschien wel sneller kan. Dat ze zich niets aan hoeven te trekken van de verhalen en lobby-argumenten van autofabrikanten en oliemaatschappijen. Dat elektrische mobiliteit niet alleen zorgt voor minder CO2, maar ook voor een gezondere openbare ruimte zonder stank, de betere leefomgeving die we toch graag moeten willen.

Elon Musk loopt glimlachend naar de dertig Tesla’s Model 3 die volgeladen klaar staan. De toeschouwers zijn overtuigd. Honderdduizenden mensen zijn overtuigd en bestelden er al eentje. De introductie van Model 3 was de introductie van een nieuw model dat in een veel grotere aantallen in de wereld zal worden gezet dan Model S of Model X. Tesla is thuis in het premiumsegment. Downgraden naar imponerende kleinere modellen is gemakkelijker dan omgekeerd. Ook dat was een bewuste strategie van Musk. En nog steeds slapen de heersende autofabrikanten hun arrogante slaapje. De nachtmerrie die vroeg of laat opduikt, heeft een naam: Tesla. Wie had dat óóit gedacht. Elon Musk?

3 gedachten over “Tesla Model 3 wake-up call voor autofabrikanten?

  1. Een erg goed verhaal! Duidelijk geschreven dat maar één opbouwende opmerking toelaat. Elon Musk heeft aangegeven dat het met Model 3 erg eenvoudig wordt om een auto te laten voorrijden of, als je er eentje hebt, deze in te zetten in de vloot zodat hij zichzelf gedeeltelijk terugverdient. Daardoor is een kleine auto niet meer nodig. Hij heeft concreet aangegeven deze niet in de planning te hebben, wel model Y (voor het rijtje S3XY), een SUV met dito mogelijkheden. Wat er meer komt moeten we afwachten.

    De volgende stap wordt de onthulling van de grote vrachtauto van Tesla (Semi-truck) in september. Die zal dan in de transportwereld van alles in beweging zetten.

  2. De strategie van Musk is briljant, en gezien sommige steden nu al vervuilende wagens uit het centrum weren zal de elektrische truck voor levering binnen de stadsgrenzen een overweldigend succes worden, en zonder concurrentie momenteel!

    Het feit dat de beurswaarde van Tesla die van General Motors overstijgt zegt eigenlijk genoeg…

    There will be blood…

  3. De beschrijving sekte-achtig vind ik bij het hele tesla verhaal het beste passen, daar de meeste fans en toehoorders blind of met joekels van oogkleppen op Musk volgen. 

    Beurswaardes zeggen mij niets (dat is een kwestie van het moment), veiligheid vind ik een wassen neus met sterk verhoogd brandgevaar bij electrisch vervoer.

    Bestuurders van een Zoe, leaf of i3 rijden liever een tesla, tuurlijk. Als je mij de keuze geeft tussen een kale middenklasser of een luxe uit het top-segment weet ik het ook wel. 

    En nu, met de 3, ziet ik het ook wel weer, er komt geen lage middenklasse concurrent. Althans de komende jaren zeker nog niet. Met de 3 reageert(!!) men op de markt, en zal men 3-serie / c-klasse hybride rijders willen benaderen. 

    Tesla is een mooie katalysator voor de auto-industrie. Maar dat is meer middels de marketing zijde dan de prachtige prima auto's die ze neerzetten. 

Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten