Rigide denkers en oudere garagehouders houden vast aan alles van vroeger, want vroeger was het goed.

Vroeger was het allemaal goed. Je mocht zonder gordels rijden, veiligheid speelde geen rol. De naald van de kilometerteller mocht door tot hij niet verder kon. Je deed met je auto wat je wilde. Van zero limits naar zero emission is niet alleen een lange weg, maar ook een heel vervelende als je brandstof lekkerder vindt ruiken dan struweel. En natuurlijk was het vroeger een stuk handiger zonder al die regelgeving. 

Tegenwoordig weten we veel meer of misschien wel bijna alles. We weten dat de aarde en omgeving door mensen naar de knoppen wordt geholpen. Bedrijven roepen af en toe wel het woord groen en maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar de aandeelhouders zijn maar in één ding geïnteresseerd: méér geld. Dus niet geld, maar méér geld. Persoonlijke verrijking is een armzalige gedachte als je streeft naar méér om het méér. En gelukkig zijn er mensen die méér doen dan dan een tientje in de collectebus van het KWF storten als alternatief voor de aflaat. 

De autowereld gaat veranderen en diezelfde wereld heeft zich vastgeklonken aan het autokerkhof dat ze in stand houden met het produceren van nieuwe auto's. Het is natuurlijk ook een weerzinwekkende gedachte dat je als fabrikant eigenlijk elektrische auto's moet produceren met veel minder onderdelen. Maar ja, de overheid wil het en dan beloof je het op termijn. Er wordt zelfs geïnvesteerd, terwijl achter de coulissen wordt gedreigd met ontslag van werknemers. Alles gaat veranderen, maar de autobranche wil het niet. De trukendoos is groot en wordt breed ingezet. Brandstofmotoren worden schoner. Beloofd! En véél zuiniger. Beloofd! Al onze auto worden op termijn geheel of (liever) gedeeltelijk elektrisch. Beloofd! Oh ja, en er komen waterstofauto's (zodat mensen gaan twijfelen). Beloofd!

Zelfs Shell gaat snelladers plaatsen langs snelwegen. Is dát niet bijzonder? Nee hoor, gewoon plaatsen en 57 cent per kW rekenen, zodat je beter op brandstof kunt blijven rijden. Shell weet precies hoe je de vooruitgang moet stagneren. In het persbericht over snelladers belooft Shell dan ook dat ze nog decennia lang brandstof zullen leveren. 

Waarom zijn we zo rigide? Nou ja, niet iedereen. Als de overheid Tesla's voor de prijs van een voordelige middenklasser laat rijden, dan willen we wel. Verder blijft Jan en Alleman jengelen over actieradius, terwijl je heel Nederland probleemloos elektrisch kan doorkruisen. Nee, volhouden dat het niet kan, daar zijn we goed in. Opel pakt het ook weer slim aan. Hebben ze een e-Ampera met een stevig actieradius om iedereen de mond te snoeren, maken ze de auto nog 6000 euro duurder om te zorgen dat hij toch echt maar niet wordt verkocht. Leaseprijs richting 900 euro of nog erger. Wat wil Opel graag toch zero emission, denk ik dan, nog afgezien van de gecreëerde leveringsproblemen omdat er per auto geld bij moet.

Autofabrikanten zijn zo behendig als Houdini, maar ook zo slim om telkens te ontsnappen aan talloze verplichtingen, vooral maatschappelijke. Een nieuwe auto wordt in een handjevol uren gebouwd. De winst is, voor de fabrikant althans, megagroot. Een ukkie als de Volkswagen up! haalt de 1500 euro productiekosten nog niet eens. Tel uit je winst. Maar omdat de winst op een elektrische auto vele malen minder is, blijft de brandstofauto de boventoon voeren. Dat er minder personeel nodig is, is dan maar zo. Daar moeten andere oplossingen voor bedacht worden.

Ik wil dat in elk land waar auto's worden bedacht en geproduceerd, autofabrikanten worden verplicht om binnen twee jaar drie betaalbare elektrische auto's te kunnen leveren. Eentje in de klasse van de Peugeot 108 met een prijs van 12 mille, eentje in de klasse van de Ford Fiesta met een prijs van 18 mille en eentje in de klasse van de Opel Astra voor 25 mille. Actieradius 250-350 kilometer. Brandstofmaatschappijen worden verplicht om elk tankstation te voorzien van minimaal vier snelladers met een maximum verkoopprijs van 30 eurocent per kW. Het wordt tijd voor daden. Terugkijken is leuk, de autohistorie was mooi, maar nu is het tijd voor de grote verandering.

Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten