Waarom Tesla Model 3 Model 3 heet

Aan elke  miljardair zit ergens wel een steekje los of er raakt er op weg naar glorieuze rijkdom wel een steekje los. Elon Musk-adepten gaan altijd direct steigeren als je iets van hun god op aarde zegt, maar dat begrijp ik niet. Beetje humor moet kunnen, zeg ik altijd. Musk trouwens ook, want de type-aanduidingen van zijn auto’s zijn tamelijk hilarisch en één typenaam bleek zelfs met véél geld niet te koop. Poor Elon.

De Tesla Roadster laten we even buiten beschouwing. Het was een grappig elektrisch avontuur om met Opel-onderdelen en wat links en rechts gekochte spulletjes een auto te maken die overigens meer inventiviteit vertoonde dan alle EV-concurrenten van dat moment bij elkaar. De plank op wielen reed als een duivel en vooral de acceleratie was een spetterende droom. Zelfs Musk begreep dat je wel PR kon bedrijven met zo’n ding, maar dat het échte elektrische autowerk toch ergens anders over moest gaan. Model S moest het gaan worden en, eerlijk is eerlijk, dat werd het ook. Onthoud de letter S.

Model X is zoiets als een opgepompte versie van Model S. Groot, ruim, aparte vleugeldeuren en al wéér razendsnel. De jonge autofabrikant Tesla kreeg het toch maar voor elkaar om twee auto’s in de markt te zetten. Grote autofabrikanten met een gevestigde reputatie haalden hun neus op, want de aantallen van Tesla produceerde, bouwden zij op een luie dinsdagmiddag. Geen paniek. Musk glimlachte en schreef de letter X op zijn palmares. Onthoud de letter X.

In een bijna beklemmend pril stadium kondigt Musk vervolgens Model 3 aan, wat het volumemodel van Tesla moet worden. Ergens dromen autofabrikanten altijd van kwantiteit, blijkt maar weer eens. De aankondiging van het nieuwe type werd aangevuld met de mededeling dat er nóg een model in de pijplijn zat. Met als type naam Model Y, een kleinere SUV dan de X. Onthoud de letter Y.

S X Y

Het Tesla-gamma heeft dus vier modellen, waarvan drie met een letter, eentje met een cijfer. Model S, Model X, Model Y en Model 3. Even scrabbelen: S, X, Y… en je mist de E. Elon Musk had SEXY in zijn hoofd en Model E was de ontbrekende typenaam. En daar liep het fout. Model E was al een geregistreerde naam en dan houdt het op. Autofabrikanten registreren veel namen en het is dus altijd oppassen geblazen. Zo kwam Porsche ooit met de 904 op het AutoToneel. Ging niet door, want Peugeot had alle type-aanduidingen vastgelegd. Van 104 tot, inderdaad, 904. Porsche wijzigde de naam in Carrera GTS.

Musk sloeg met de vuist op tafel. Daar ging zijn scrabble-spelletje. Het alternatief werd al meer toegepast. Draai de E om en je hebt een 3. Dan dat maar, dacht de miljardair. Ford, eigenaar van de typenaam Model E, voelde er niets voor om de naam aan Musk te verkopen. En zo werd Model E dus Tesla Model 3. Vandaag, 28 juli 2017, wordt de auto getoond zoals hij is. De eerste dertig zijn dan geproduceerd. Meer dan 400.000 genoteerd en evenzoveel mensen betaalden 1000 dollar reserveringskosten. Dat geeft zelfs de schatrijke Musk een SEXY gevoel. Eind goed, al goed. En het avontuur is nog maar net begonnen.

Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten