Wordt Tesla Model 3 een stoomwals?

Tesla is met voorsprong het meest tot de verbeelding sprekende merk als het om elektrische auto's gaat. De groten der aarde komen zelfs niet in de buurt. Tesla-opperhoofd Elon Musk is The Electrified God on Earth. Vraag iemand wie de baas is bij Mercedes, BMW of Ferrari en je krijgt geen antwoord. Hoe kan het zijn dat Tesla voor Model 3 nu al meer dan 700.000 bestelformulieren heeft liggen? BMW verkoopt tot en met juli dit jaar, aldus een juichend persbericht, 50.711 elektrische auto's, waarvan overigens een substantieel plug-in hybride en dus geen écht elektrische auto's. Eigenlijk nauwelijks het vermelden waard als je bedenkt dat die elektrische auto's onderdeel waren van een totale  productie van 1.401.551 BMW's. 

Vergelijk die productie eens met het aantal op papier verkochte Tesla's. Dan zie je toch een aardige scheefgroei. Appels met peren vergelijken, roepen petrolheads nu. Inderdaad, maar heeft BMW ook een orderportefeuille met minstens een half miljoen voor de i3? Niet dus. En Nissan bijvoorbeeld heeft van de LEAF wereldwijd 260.000 stuks verkocht (eind 2016), waarvan slechts 75.000 in Europa. Tesla walst over al die cijfers heen met cijfers die van brandstofauto's bestsellers maken. Schieten autofabrikanten naast de roos?

In elk geval een beetje. Ze gooien met pijltjes naar het dartbord en ze komen nog steeds héél dicht bij de roos. Er komt echter een moment dat er pijltjes naast het bord in de muur prikken. Soms valt er eentje op de grond. Uiteindelijk spelen de automerken blindenmannetje als ze niet ingrijpen. Dat zal zeker gebeuren, maar niet eerder dan drie seconden voor twaalf. Voorbeeld: de nieuwe Nissan LEAF die voorjaar 2018 naar ons land komt, moet toch goed zijn voor een behoorlijke oplage. Nu de vormgeving een stuk beter wordt en de actieradius met de 40 kWh batterij prima (met de 60 kWh zelfs voortreffelijk), moet deze nieuwe Nissan in Nederland in pakweg acht á negen maanden toch minstens 3000 exemplaren kunnen scoren. Instapprijs schat ik rond de 29-30 mille, de complete versie waarschijnlijk ruim onder de prijs van de Tesla Model 3.

Ik voorspel echter dat de nieuwe Nissan LEAF II dat aantal in 2018 niet gaat halen. Er komen geheid leveringsproblemen. Kan in scene zijn gezet om vooral te zorgen dat de verkoopcijfers van de brandstofauto's er niet onder hebben te lijden, maar voor hetzelfde geld wordt de totale productie gewoon kleinschalig opgezet. En dat terwijl de auto in alle opzichten zo veelbelovend is.

Maar écht veelbelovend is een auto als de Tesla. Aanvankelijk de Model S, in iets mindere mate de X en in hoge mate Model 3. Waarom? Omdat de auto's iets hebben dat andere auto's kennelijk niet hebben. Overigens ingrediënten die niet zo moeilijk zijn te bedenken. Model 3 ziet er vele malen beter uit dan welke andere elektrische auto ook, ook al moet enorm wennen aan de neus en ben ik voor één keer blij dat er kentekenplaten bestaan.

Jammer voor Tesla is het écht niet zo dat de Club van Musk brullend van het lachen de markt van elektrische auto's in de zak steekt. Er worden ook aanzienlijke aantallen bestellingen van Model 3 geannuleerd omdat de prijs waarschijnlijk toch aan de stevige kant is. Er zijn ook ongeduldige mensen die geen zin hebben om een eeuwigheid op de auto te wachten. Rechtsgestuurde modellen zijn er pas in 2019 bijvoorbeeld. Musk zal dan ook alles uit het rek moeten trekken om de enorme map met orders in redelijke tijd weg te werken. En dan zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Dat wordt een berenklus, maar als het lukt worden de reguliere autofabrikanten op een enorme achterstand gezet. Nu nog kijken of ze wakker worden.







Een reactie plaatsen

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten