Menu Sluiten

BMW iNEXT en de echte toekomst

BMW, vooralsnog gematigd als het om elektrische mobiliteit gaat, weet ook maar al te goed dat de veranderingen niet lang meer op zich laten wachten. Haast heeft het Duitse autoconcern echter niet, want er worden nu verrassend mooie platen de wereld ingestuurd en een verschrikkelijk mooi (commercieel) verhaal, maar per saldo zal de iX3 pas ergens in 2021 zijn snuit in de showroom laten zien. Met een beetje pech zelfs nog later. En dan hebben we het ook nog eens over een auto in het vettere premiumsegment waar je de beurs vér voor uit moet rekken. Geen allemansautro’s, ook al maakt BMW die eigenlijk toch al nauwelijks.

Zoals ik al meer heb verkondigd: autofabrikanten willen graag onderdelen verkopen en als er voor een auto minder onderdelen nodig zijn, dan wordt er een andere creatieve invalshoek gekozen. Design, gadgets en luxe opties. Daarmee wordt op termijn het huidige verdienmodel gecompenseerd. Misschien is dat nog wel lucratiever dan geld verdienen met onderdelen. Er kan namelijk héél veel met software. Daarmee speelt Elon Musk ook. Stop alles in een auto, maar deactiveer alles waarvoor niet wordt betaald. Het activeren van de autopilot in een Tesla kost duizenden euro’s. En zo worden zelfs batterijen gemanipuleerd. Meer kW’s? Meer betalen.

Qua vormgeving hoeven we BMW niets te vertellen. Ze maken mooie auto’s en ik blijf het razendknap vinden dat ze met nieuwe modellen de voorgaande versies niet laten verouderen. Pas na een ruim decennium zie je de grijze haren van een BMW. Een solide manier om je merk op niveau te houden. En de prijzen voor gebruikte exemplaren bovendien.

In het uitvoerige persbericht wordt uitsluitend over batterij-auto’s gesproken. Geen druppel over waterstof, alsof het niet bestaat. En dat op het moment dat in Duitsland het ene waterstoftankstation na het andere wordt gebouwd. Waar wil BMW (nog) niet over praten? Wat zijn ze van plan. Wat is Vision iNEXT in werkelijkheid? Een mooi verhaal over wat gaat komen? Een mooi verhaal om nog vooral zo lang mogelijk brandstofauto’s te kunnen produceren? Zoiets is het hoogst waarschijnlijk. De auto-industrie maakt moeilijke tijden mee, al acteren ze alsof er niets aan de hand is.

Mag ik de lezer tenslotte uitnodigen om een geweldige fotogalerij te bekijken. Meer dan honderd afbeeldingen en ze zijn nog verdomd mooi ook. Vergeet even al dat geneuzel over het wanneer en zo. Je kunt de platen als diaserie activeren. Enjoy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten