0620813056 ted@autokiosk.nl

Met Chinese auto’s is waarschijnlijk weinig mis, misschien zijn ze zelfs wel heel erg goed. Al dan niet een tikkeltje aangepast aan onze westerse eisen. De Landwind tijden liggen ver achter ons. Wat ik mij alleen afvraag: willen we wel Chinese auto’s?

Van Mossel heeft de schouders gezet onder de elektrische SUV van MG, ooit oud en vertrouwd Brits, nu zo triviaal als de Chinees om de hoek. Ook met de MG EV is niets mis en er is zelfs aardig over geschreven (wat overigens weinig zegt). Wat we nodig hebben is een mindset waardoor we zonder vooroordeel tegen Chinese auto’s aan gaan kijken. De politiek doet niet mee en Trump draait aan het wiel.

Huawei weet inmiddels wat het betekent om in het verdachtenbankje gepropt te worden. Huawei spionneert, Huawei is de grote vijand, met Huawei moeten we niets te maken willen hebben. Althans, dat wordt er ingelepeld en ingewreven. En ergens doen we als westerlingen graag mee, want een beetje sensatie is het natuurlijk wel. Toch is de vraag: heeft dit invloed op ons koopgedrag?

Een smartphone kopen van Chinese makelij is geen probleem. Vooral omdat het goedkoper is, wat meestal het belangrijkste argument is. Dat was het ooit bij Landwind, dat is het nu weer met de elektrische SUV van MG. Maar wat is goedkoop als het duurkoop wordt? Een Landwind had na drie dagen de waarde van een Chinese smartphone. Hoe zag het MG vergaan? Met de brandstofmodellen kregen ze geen poot aan de grond in nota bene Engeland. Persoonlijk zou ik zo’n elektrische MG hoogstens leasen. Privé of zakelijk doet er niet toe. Laat het risico lekker bij de leasemaatschappij. Als je een voordelig tarief krijgt omdat de auto in de markt wordt gestampt, profiteer daar dan rustig van.

Al heeft Trump de Chinese boycot intussen weer wat afgezwakt, morgen kan het weer anders zijn. Dat schept weinig vertrouwen en de Chinese automarkt is m.i. dan weliswaar een enorme markt, het is vooral een binnenlands gebeuren. Wat niet wegneemt dat je er wel auto’s kunt laten bouwen. Dat doen Toyota, Volkswagen en recentelijk Tesla. Wederom veel goedkoper. Niet als de auto’s worden geëxporteerd, want de extra winst komt in de pocket van de aandeelhouders. Willen we Chinese auto’s? Uiteindelijk wel, maar voorlopig nog niet. Als er een badge op zit van een bekend merk neemt de kans toe.

 

Pin It on Pinterest

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten