Menu Sluiten

De gewone laadpaal is dood, lang leve de snellader

 

20 juli 2017 | door Ted Sluymer

De media staan bol van de berichten over de nieuwe Tesla 3 en Elon Musk wordt voortdurend afgeschilderd als de nieuwe elektrische messias. De aandelen van Tesla kregen onlangs weliswaar een draai om de oren, maar mensen die het weten kunnen, beweren nog steeds dat Tesla meer waard is dan bijvoorbeeld Ford. Ik zet daar vraagtekens bij, want een autofabrikant die kakelvers is en best leuke ideeën heeft, wint het qua know-how écht niet van grote jongens die al een eeuw bezig zijn. Of langer. Wat niet wegneemt dat het Tesla-verhaal best leuk is. Maar hoe leuk is het EV-verhaal in relatie tot wat het tot nu toe heeft opgeleverd? Dat levert in elk geval gróte vraagtekens op. De stand van zaken. Beknopt.

Het begon met laadpalen en een handjevol elektrische auto's die weinig voorstelden. Citroën/Peugeot, Mitsubishi en, serieuzer, de Nissan LEAF en enigszins serieuzer Renault Fluence. Het avontuur kon beginnen, maar het begon alleen bij een klein clubje mensen die het elektrische rijden adopteerden als zaligmakend. Toen Tesla met de Roadster kwam, werd hetzelfde clubje euforisch. Maar sportwagens bepalen de massamarkt nu eenmaal niet. Inmiddels zijn we jaren verder, zijn er dingen gebeurd die niet of nauwelijks deugen of in helder Nederlands: het schiet niet op, maar de overheid wil het en nu zanikt iedereen over de Tesla Model 3 die de revolutie gaat veroorzaken. Ik denk het niet.

Wat ging er dan fout?

Je kunt de brandstofmotor uit een auto slopen en er een elektrische aandrijving in monteren, wat een pittige klus is, het resultaat is geen échte elektrische auto. Wél beter dan een altijd vieze brandstofauto natuurlijk, maar geen uitgebalanceerd elektrisch ontwerp. Ik vind het een gezellige oplossing voor oldtimers trouwens. Nee, er zijn vooralsnog weinig elektrische auto's die rechtstreeks van de tekentafel komen. Maar goed, een elektrisch derivaat is altijd nog beter dan een plug-in hybride. Daar hebben we ons flink in verslikt. Met name Mitsubishi en Volvo hebben er dankzij wrakke wetgeving een achterlijke subsidies miljoenen mee verdiend. Wat ik ze best gun, voorals de dealers, ook al blijft het een dubieuze bestemming van belastinggeld.

Hetzelfde geldt voor de eerder genoemde laadpalen. Die hebben we niet nodig. Alleen het verdienmodel is zo lekker dat hele legers zich stortten en storten op de subsidies die er werden en worden verstrekt en wéér betaalde (en betaalt) de belastingbetaler de rekening. Grove praktijken, het was ordinaire zakkenvullerij en nutteloos op de koop toe. Als het ergens aan ontbreekt, is het doorwrocht beleid. Anders gezegd: vooral werken aan de infrastructuur die de elektrische mobiliteit nodig heeft. Er is slechts één partij die de logistiek in een pril stadium begreep: Fastned, het bedrijf van Bart Lubbers en Michiel Langezaal. In het boek The Fastned Story beschrijft Lubbers hoe ambtelijke molens draaien en dat er dikke muren zijn gemetseld achter de zelden gastvrije deuren van de overheid, groot- of kleinschalig. Dat leverde forse hobbels op bij het realiseren van de plannen. Maar ook autofabrikanten, zo ontdekten beide heren, rijden niet bepaald strak van B(randstof) naar E(lektrisch). En dan is er ook nog de meedogenloze lobby van de oliemaatschappijen.

De range en de laadpaal

Met twee kreten werd alles wat elektrische mobiliteit was afgeserveerd: je kunt nergens laden en hoe ver kom je met zo'n ding? De overheid belooft vervolgens een leger laadpalen en smijt miljoenen over de balk. Inclusief afgrijselijke procedures waarin belanghebbenden bezwaar kunnen maken en het probleem van de parkeerplaats voor uitsluitend elektrische auto's vorm krijgt. Daar staat dan weer zo'n vermaledijde Metsubsidie Foutlander die na veertig elektrische kilometers al weer kreunend op een te kleine brandstofmotor verder moet. Zoiets schiet niet op. Raar beleid, feitelijk geen beleid.

Fastned plaatst de komende jaren 201 snellaadstations in Nederland. Elk station is voorzien van twee snelladers, maar meer is geen probleem. Kwestie van anticiperen. In de randstad rijd je inmiddels probleemloos van het ene snellaadstation naar het andere. Ze hoeven niet per sé van Fastned te zijn, maar doe je dat wel dan laad je met een zonnepaneeldak boven je hoofd. Droog dus, wel zo prettig.

Fastned Schiphol
Michiel Langezaal

Wie van snellader naar snellader rijdt, heeft geen slome laadpaal (3/7 kW) nodig. Met 50 kW snelladen, ben je altijd binnen een half uur weer voorzien van voldoende elektrische kilometers. Het straatbeeld kan schoon blijven of weer schoon worden. De laadpalen van ooit worden een rudimentaire herinnering, parkeerirritaties worden verleden tijd als nep-EV's niet meer de hele dag een parkeerplek in beslag nemen om enkele tientallen kilometers elektrisch te kunnen rijden. Als ze dat al doen. Maar ook de berijders van échte elektrische auto's moeten socialer gedrag vertonen zolang dat gekluns met groene parkeerplekken bestaat. Even bellen met Michiel Langezaal van Fastned.

Vraagje, Michiel. Dat gedoe met gewone laadpalen heeft zijn tijd toch wel gehad? 

Wij leggen strategisch stations aan waar je snel kunt laden. In Nederland is de planning ruim 200. Als dat aantal is gerealiseerd, kun je met een EV overal in Nederland uit en thuis komen zonder dat je nog gewone laadpalen gebruikt. Laadpalen hebben het elektrische rijden over de drempel geholpen, zeg maar. 

Mooi, snelladen onderweg is dus de logische oplossing. Zoals je onderweg ook brandstof tankt. Het aantal snelladers van Fastned langs de snelwegen staat nu (medio juli) op 61. Plus twee in de stad, in Haarlem en Den Haag. Jullie lopen dus aardig achter op de planning.

Er is veel regelgeving waar we mee te maken hebben. Je kunt het lezen in het boekje van Bart. Het tempo zit er nu aardig in, maar het wordt wel 2019 voordat we nummer 201 in werking hebben. Voor EV-rijders is het natuurlijk óók prettig dat de grote oliemaatschappijen gaan starten met snelladers. Dit jaar nog, heb ik begrepen.

Dan komen we ergens natuurlijk. Want Tesla breidt ook verder uit met snelladers en Porsche schijnt ook plannen te hebben, uiteraard met een enorm vermogen, 350 kW las ik ergens. Fastned zit nu op 50 kW. Hoe gaat zich dat verder ontwikkelen?

We richten de stations nu in met twee laders van 50 kW, maar we zijn voorbereid om tot minstens 150 kW te gaan. Snel laden moet natuurlijk wél snel gaan. Maar de batterijen zijn ook nog lang niet uitontwikkeld. Daardoor neemt de laadsnelheid toe en de laadtijd wordt korter. En met meer punten waar je snel kunt laden, is korter laden nu al vaak handiger. Dan kost het nauwelijks meer tijd dan een normale tankbeurt. 

Fastned Akermaat, Heemskerk

Ontwikkelingen uit onverwachte hoek?

Fisker Karma, prachtig weliswaar, maar geen echte EV

De mooiste plug-in hybride werd ooit door Henrik Fisker getekend en gerealiseerd. Apart figuur die Fisker. Tekende voor Aston Martin en Ford, maar wilde zijn eigen winkeltje met de Karma als resultaat. Het winkeltje failleerde en de Karma reïncarneert nu onder Chinese regie. Weer als plug-in hybride en de auto mag dan verduiveld mooi zijn, misschien zelfs wel tijdloos, het ding hobbelt wel achter de muziek aan. Toch is Henrik Fisker een interessante vent, want als een feniks uit de as herrijst hij in het gezelschap van zijn nieuwe ontwerp, een full EV met de naam EMotion. Duur ding, 130.000 dollar. Je kunt hem reserveren met een aanbetaling van 2000 euro. Maar wat is het écht bijzondere aan de EMotion? De batterij!! Even vragen of Michiel Langezaal van Fastned daar al van gehoord heeft.

Van gehoord, Michiel?

De details ken ik niet, te druk met andere dingen bezig, maar ik begrijp dat het een grafeen batterij is? Negen minuten laadtijd en dan meer dan 400 km? Dat is nog al wat. Nou ja, je ziet dat de batterijwereld druk in beweging is. In elk geval wel mooie ontwikkelingen. Zo raken we gelukkig wel af van range- en laadtrauma's. Klinkt super allemaal.

Nog even wat anders, Michiel. Over laadpalen. Ze vinden mij altijd heel vervelend als ik zeg dat die dingen volstrekt overbodig worden. Er staan er meer dan 30.000, geloof ik en het heeft de belastingbetaler vermogens gekost. In de randstad heb je ze nog amper nodig, mede dankzij jullie Fastned-stations, maar wat moet je er nog mee als jullie verder zijn uitgebreid door het hele land en er ook snelladers bij de tankstations staan?

Tja, dan zijn die laadpalen eigenlijk overbodig. Als dan ook de snelladers sneller worden en de auto's sneller kunnen laden, want dat kunnen ze nog niet allemaal, dan rijd je fluitend van snellader naar snellader. Dan hoef je niet meer te laden op een parkeerplek of bij een bedrijf. Maar dan heb ik het over Nederland. Fastned rolt uit over heel Europa, want je moet tenslotte ook elektrisch door Europa kunnen rijden, elektrisch op vakantie kunnen gaan.

En dan heb je het over...?

We zitten nu halverwege 2017. Ik denk toch wel dat we in 2020 zonder veel problemen elektrisch door Europa kunnen rijden. Er zijn veel initiatieven tenslotte. Zelfs bij supermarkten verschijnen snelladers, zoals je bijvoorbeeld in Frankrijk ook gewone tankstations hebt. In bepaalde gevallen kun je daar zelfs gratis laden. Er zit heel wat in de pijplijn als het om elektrische mobiliteit gaat. Onze uitdaging heet Fastned en we denken dat we de juiste oplossing in huis hebben.

Genoeg reclame gemaakt, Michiel! Dank.

http://fiskerinc.com/

Resumé

Investeren in laadpalen is niet verstandig. Binnen enkele jaren is er een volledige dekking in Nederland met snelladers. Dan heb je ook niets meer aan een laadpaal voor je deur, wat trouwens in veel gevallen ook helemaal niet mogelijk is. Bedrijven die nu door marktpartijen worden bestookt om één of meerdere laadpalen voor de deur te zetten, kunnen hun geld beter besteden. Zeker in de randstad, in het oosten van het land kan het nog één of twee jaar nuttig zijn, maar daarna kan de laadpaal het museum in. Je zet voor je bezoekers tenslotte ook geen jerrycan brandstof bij de ingang of een pomp...

De laadpaal wordt een fossiel. Dank voor wat het even heeft geholpen, per saldo hebben die dingen alleen maar geld gekost. Alle begin is moeilijk. Vergeet allerhande initiatieven als inductie op parkeerplaatsen of in (parkeer)garages, vergeet de wallbox (behalve als je er stroom voor terugkrijgt...), het is niet nodig. Snelladers staan naast de snelwegen en op slimme plekken in de stad. Fastned wil er een stuk of veertig in grotere steden neerzetten en meneer Shell en de andere brandstofvrienden verzinnen ook nog wel denodige locaties. Ik heb wellicht makkelijk praten, want ik zit zo ongeveer tussen twee Fastned-stations in. Ik gebruik zelden of nooit een laadpaal, heb er geen eentje voor de deur en ik kom toch probleemloos waar ik wil zijn. Het is een kwestie van de juiste mindset. Die had ik niet en dus schreef ik vervelende verhalen geschreven over elektrische mobiliteit, vooral omdat de overheid zo idioot met subsidies strooide. Hoe dan ook: denk in snelladers van grote partijen als Fastned en dat je het in de randstad nu al gemakkelijk redt. De rest komt wel en het duurt gelukkig niet meer zo lang. Wat niet wegneemt dat ik snel mijn Nissan LEAF 1 wil vervangen door de nieuwe LEAF II. Die auto wordt een doorbraak in betaalbaar elektrisch rijden. Waarom de Tesla Model 3 dat niet wordt, leg ik binnenkort wel uit.

Dag en nacht snelladen bij Fastned

 

Volg AutoKiosk op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten