Menu Sluiten

Elektrisch rechtkletsen wat krom is

Elektrische mobiliteit is de toekomst. Geen twijfel. Conventionele autofabrikanten hebben er weinig zin in. Geen twijfel. Overheden hebben geen adequaat beleid met betrekking tot elektrische mobiliteit. Geen twijfel. En intussen profiteren oliemaatschappijen en autofabrikanten. Geen twijfel. Intussen kletsen partijen die met oogkleppen op elektrische mobiliteit verafgoden uit hun nek. Tijd voor een rondje duidelijkheid.

Het is kennelijk niet duidelijk waarom elektrische auto’s van (de oude) autofabrikanten minder attractief werden/worden gebouwd. Bovendien ook matig tot slecht worden geleverd. Het werkt zo:

Autofabrikanten willen onderdelen verkopen, liefst zoveel mogelijk. Aan die behoefte beantwoordt een EV niet, een PHEV en een hybride in beginsel wel. 

Autofabrikanten willen óók aardig worden gevonden en dus zijn ze, grotendeels decorbouw, bezig met elektrische auto’s. Door ze duur te houden en bedenkelijk te stylen, laat de consument ze grotendeels links liggen. Dat werkt prima.

De aantallen die worden verkocht zijn minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Zou BMW ooit een auto met de vormgeving van de i3 als brandstofauto op de markt brengen? No way, gedoemd om te mislukken. De mislukking van de i3 als EV (over de uitvoering met hulpmotor zwijg ik gepast) is koren op de molen. Komt prima uit. Het mag zelfs geld kosten en bovendien compenseert het de CO² die grote BMW’s rustig blijven uitblazen. Onderschat deze compensatie niet, het speelt een forse rol, ook bij Nissan.

Alle autofabrikanten proberen de rem op EV’s te houden en de lobby duurt onverminderd voort. Op termijn trekken de autofabrikanten daardoor echt niet aan het kortste eind, maar wordt alles EV en waterstof met een stevig verdienmodel. En ja, dan zien de auto’s er oogstrelend uit. Zonder twijfel.

FactCheck 1

De maand september gaat in de boeken als de eerste maand waarbij de Tesla Model 3 naar omzet gemeten de best verkopende middenklasse-auto was in de VS, inclusief de benzinemodellen. Een historisch moment.

Maarten Steinbuch in het FD

https://fd.nl/futures/1276095/kodak-moment-voor-de-verbrandingsmotor?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=SHR_ARTT_20181103&utm_content&fbclid=IwAR3rS-067j7DEXifQkuWltIbsfiPBdcgWy5PahHEamjwUo4cHihD-nz3Kjc

Steinbuch is een prima kerel. Dolenthousiast over alles wat elektrisch rijdt en prof aan de Eindhovense Technische Universiteit. Tesla-rijder bovendien en gewaardeerd bijdrager aan allerhande media. Misschien roept hij in voornoemd ennthousiasme dingen die niet helemaal kloppen? Want zelfs als de Tesla Model 3 de best verkopende middenklasser in Amerika is, stelt dat dan iets voor?

In januari-oktober 2018 werden er – en dat is best veel – 89.250 Tesla’s verkocht. Op een totale verkoop van 14.262.604 auto’s. En dan opeens is krap 90K elektrisch autoblik een weilandje vol batterijauto’s en is Tesla opeens een druppel op een gloeiende plaat. Een merk als Honda is in Amerika pakweg vijftien keer groter dan Tesla. Hoezo historisch moment?

Elon Musk maakt eindelijk, dankzij de september-winst, een dansje tussen de zwarte cijfers in plaats de eeuwige belofte op betere tijden. Gelukkig maar, het is hem gegund. Maar hij blijft een Einzelgänger tussen de gevestigde brandstoforde. Maarten Steinbuch maakt in het FD-stukje bovendien korte metten met de bougie, vertelt dat het rijden met een elektrische auto minstens de helft goedkoper ism dat het onderhoud nauwelijks iets voortstelt en dat oliemaatschappijen bij benzinestations oplaadpunten aanleggen. En dat er laders verschijnen die 100 keer zo snel kunnen laden als een gewoon stopcontact, na 10 minuten kun je weer 300 kilometer rijden.  Is dat zo?

FactCheck 2

Is elektrisch rijden minstens de helft goedkoper dan rijden op brandstof? Ik versta onder rijden meer dan alleen laden of tanken. Als het alleen daarom gaat, dan is elektrisch rijden goedkoper. Gaat het om kopen of leasen, of om TCO (Total Cost of Ownership) dan niet. Profijt is er alleen voor de privérijder die slechts 4 i.p.v. 22 procent bijtelling betaalt. Daarom rijd je privé voor 156 euro een Tesla van de baas. Moet je privé een auto rijden dan betaal je voor een Peugeootje 108 het dubbele, meldde kamerlid Pieter Omtzigt onlangs. Tot woede van vaderlandse elektrische rijders, ook al klopt het op luttele euro’s na.

Dan laden in tien minuten. Er is geen enkele elektrische auto te koop die na tien minuten laden weer 300 kilometer kan rijden, ook al komt Porsche over een aantal jaren (2025) best in de buurt met 400 km na 15 minuten aan de speciale laadpaal die nergens in het straatbeeld zal verschijnen. Wie denkt dat welke elektrische middenklasser ook maar in de buurt zal komen, heeft het mis. Er is geen auto die het kan. 

En waarom Shell snelladers bij tankstations gaat plaatsen, is ook niet al te ingewikkeld. Niet omdat ze pro elektrisch rijden zijn, maar voor de bühne. Het zijn er vooralsnog slechts een paar en het is zinniger om te melden dat Fastned het ondanks de tegenstroom presteert om toch een landdekkend snellaadparcours te realiseren voor de fervente batterijrijder.

Is het dan vierkante onzin wat Steinbuch schrijft? Nee, maar het artikel mist elke nuance. Het is een tunnelvisie die flink rammelt. Is bijvoorbeeld de bougie binnenkort overbodig? Echt niet. Er zullen er nog héél wat worden geproduceerd. Decennialang. Te lang, vindt Steinbuch dan en dat ben ik van harte met hem eens. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten