0620813056 ted@autokiosk.nl

Twingo ZE, het spannende ukkie van Renault

Eindelijk een persbericht waar de mobiele wereld iets aan heeft. Een kleine elektrische Twingo is toch wel heel wat interessanter dan een Volkswagen Touareg R met 340 kW, al is dat wél een plug-in hybride. Hoeveel kilometer je elektrisch in die volksfiets kunt rijden, wordt niet vermeld in het persbericht van Pon. Renault doet dat met de Twingo wel: 250 kilometer. Dat ga je nooit halen, tenzij je het ding op je rug draagt. Maar ruim 200 km wél en is dat niet prachtig? Het hele ding is trouwens prachtig, al hangt er wel een braaf jasje om het karkas. Kan futuristischer.

Nog even de actieradius. Dit zegt Renault zelf:

De Twingo Z.E. biedt een actieradius van 250 kilometer volgens de WLTP City-cyclus en 180 kilometer in de gecombineerde WLTP-cyclus. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde woon-werkafstand van 30 kilometer in Europa. In de Eco-modus is een gecombineerde WLTP-actieradius van 215 kilometer haalbaar.

Laden op Renault-wijze: de Caméléon-lader

Dankzij de door Renault ontwikkelde en gepatenteerde Caméléon-lader wordt de batterij van de Twingo Z.E. altijd met het maximaal beschikbare vermogen opgeladen. Deze lader zet de wisselstroom (AC) van het laadpunt zelf om in gelijkstroom (DC). Bij een 22 kW-laadpunt is de batterij van de Twingo Z.E. in slechts dertig minuten tot 80% opgeladen.

Is dat zo bijzonder dan?

Ach, zo bijzonder nu ook weer niet, maar wél inventief. Het gaat in de praktijk domweg sneller. En iedereen (vooral de mensen die nog geen EV rijden) zeurt over de laadtijd. Keurig opgelost dus. Niet razendsnel, wel vlot. 

Wat is dan wél bijzonder?

De Twingo helemaal hartstikke elektrisch, dát is bijzonder. Ook bijzonder op tijd overigens als het ding nog in 2020 arriveert. Dat wordt wel beweerd, maar details ontbreken. Net als de prijs. De elektrische Twingo kán heel voordelig worden, maar de vraag is of Renault dat wel wil. Als het prijsverschil tussen de brandstof- en de Z.E. Twingo te klein wordt, kiest de consument voor elektrisch. Dat tankt tenslotte een stuk voordeliger. Het wordt sowieso een kwestie van rekenen voor Renault, want als er ettelijke duizenden euro’s subsidie voor de auto wordt neergeteld, kan de importeur de verkoop van de Twingo met brandstofmotor ook wel op de buik schrijven. 

Als ik moet gokken, denk ik aan een prijs van 18-19.000 euro. Ik hoop dat er een scherpe private lease aanbieding komt. Dat is voor particuliere consumenten interessanter. Met een maandprijs van 250 euro inclusief 1250 km per maand (niet op beknibbelen, EV’s slijten nauwelijks en zijn veel voordeliger in onderhoud) heb je iets heel leuks op de stoep staan waar je 15.000 elektrische kilometers mee kunt rijden. Even geduld en wachten op de definitieve prijzen. Als-ie snel komt, is de Twingo Z.E. er in elk geval mooi op tijd.

 

Pin It on Pinterest

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten