0620813056 ted@autokiosk.nl

Elektrisch rijden doe je zo snel mogelijk

Elektrisch rijden doe je zo snel mogelijk. Waarom zou je namelijk wachten? Er zijn al aardig wat modellen en omdat het meest overtuigende argument, wat het niet is, toch het meeste gewicht heeft: de bijtelling is een stuk lager dan de 22 procent die je op je bord krijgt als je in een brandstofauto blijft rijden. Zijn er nog argumenten om niét elektrisch te gaan rijden. Ja hoor, je hoort ze steeds. Laten we er maar even doorheen lopen.

  1. Ik wil geluid horen | Waauw, wat een argument. Ik wil namelijk vooral mijn loepzuivere DAB-radio horen of heerlijk luisteren naar Pink Floyd. Wil ik dan een motor horen? Dacht het niet. Trouwens, praten gaat in een stille auto ook beter;
  2. Maar ja, het geluid van een Aston Martin of een Ferrari, dat is mooi man! | Natuurlijk is dat mooi. Maar rijd je dan in zo’n bak of heb je gewoon een Opel Astra of een Volkswagen Passat? Nou dan;
  3. Elektrisch rijden is schreeuwend duur | Ik hoor het al, je bent goed op de hoogte. Graag een ander argument, want elektrisch rijden is héél vaak domweg goedkoper;
  4. Je komt niet ver genoeg | Oh nee? Overal vind je Fastned snelladers en met een half uurtje tussendoor laden kom je met een elektrische auto gemakkelijk tot 500 kilometer op een dag. Rijd je meer? Goh, zonde van de tijd. Deel je tijd eens wat beter in;
  5. Een elektrische auto is nog viezer dan een brandstofauto | Toe maar! Die wijsheid heb je zeker van een klimaatontkenner. Dat er meer groene stroom moet komen, dat is helder. Maar een elektrische auto is schoon als hij rijdt en een brandstofauto stinkt en blaast alleen maar ellende de lucht in.

Ik kan nog een tijdje doorgaan, maar ik doe het niet. Als je geen zin hebt om elektrisch te gaan rijden, doe het dan vooral niet. Maak geen kennis met onvoorstelbaar lekker relaxed autorijden. Begin niet aan een auto die nauwelijks onderhoud nodig heeft. Betaal ook veel meer bijtelling, want pakweg 130 euro voor een Tesla Model 3 die fantastisch rijdt, dat wil je natuurlijk niet. En laden is lastig, toch? Ga ik nu verder met info voor serieuze mensen.

Mijn advies is: zodra je leasecontract is afgelopen, ga elektrisch rijden. Als je tussendoor kunt wisselen van auto, ga elektrisch rijden. Het maakt niet uit wat voor elektrische auto, maar maak kennis met het rijden van de toekomst dat nu al mogelijk is. Maak gebruik van de subsidies die er zijn, ze zijn er niets voor niets. En ja, ik heb liever een wereld zonder subsidies en rare kortingen, maar dat begrijpt alleen Hornbach kennelijk. De subsidies zijn legitiem, dus waarom niet?

Tesla of wat anders?

Nou ja, de elektrische autowereld is groter dan Tesla, dus maak er gebruik van. Nissan heeft zich met de LEAF nogal uit de markt geprijsd, maar het is een fantastisch rijdende auto. Je moet moeite doen om 200 kilometer uit een acculading te halen (met de 40 kW), maar je krijgt er wel wat voor terug. En Fastned vind je vrijwel overal, dus wat is het probleem? 

Hyundai heeft de IONIQ en de KONA. Allebei leuk, de Kona is wat frivoler en zit beter. Dik 400 km actieradius, ook mooi. De SUV van MG is voordelig, rijdt verdienstelijk en ziet er goed uit. Tesla Model 3 is booming en het rijdt groots. Er is veel meer, goedkoper en vooral duurder. De elektrische Lexus is er nog dit jaar. Benieuwd hoeveel ze er in Nederland op de weg gaan zetten. De prijs, rond de 52 mille voor de complete versie, is heel mooi. Ik verwacht er veel van. Als je een Lexus wilt leasen, doe dat dan bij Lexus Breda, dan heb je meteen de beste dealer van Nederland. Service aan huis, je hoeft er niet eens heen.

OK, elektrisch rijden dan maar? Geen discussie meer? Verstandig. Bang voor overbelasting van het net, hoor ik nog iemand gillen. Jongens, hou op. Als iedereen elektrisch gaat rijden is er niets aan de hand. Dacht je nu echt dat heel Nederland op hetzelfde moment staat te laden? Wie maakt je dat wijs? Het gemiddelde kilometrage in Nederland is 13.000 km per jaar. Dat is vijf keer laden per maand. Inderdaad, shocking. Hoe dan ook: ik ga het meer over elektrisch rijden hebben. Inclusief plug-in hybride-gedoe voor mensen die teveel kilometers maken en feitelijk hun toekomstplannen aan moeten passen. Ik heb wel wat suggesties. Stay tuned.

 

Pin It on Pinterest

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten