Menu Sluiten

Hyundai Kona Electric prijzen: autojournalisten gepiepeld

Ik heb heel wat meegemaakt in mijn autojournalistieke leven, maar zoals Hyundai Nederland de vaderlandse autopers heeft gepiepeld met de prijzen van de Kona Electric, mag als een apart hoofdstuk worden vermeld. Met een volstrekte pokerface vertellen Hyundai-directeur Ronald Dubbelman en PR-manager Mike Belinfante begin maart 2018 dat ze er alles aan doen om de prijs van de nieuwe Kona Electric met 64 kWh batterij onder de 50.000 euro te houden, want ja, 22 procent bijtelling betalen boven de 50K is natuurlijk wel héél vervelend. We onderhandelen, we zijn er druk mee bezig, we hopen dat het lukt. En dus kopt Autoweek:

https://www.autoweek.nl/nieuws/hyundai-kona-electric-maximaal-50000-euro/

En Autovisie kan moeilijk anders:

https://www.autovisie.nl/nieuws/prijs-hyundai-kona-electric-blijft-onder-50-000-euro

Kortom, alles wat autojournalist is, schrijft begin maart dat de prijs van de Hyundai Kona Electric met 64 kWh batterij waarschijnlijk nét onder de 50.000 euro gaat kosten. Na ruim drie maanden blijkt het allemaal anders te zijn. Geen 49.600 euro, geen 48.900 of zoiets, nee, de goedkoopste uitvoering met 64 kWh batterij gaat 39.195 euro kosten. Je leest het goed, maar ik zal het even wat groter neerzetten:

Hyundai Kona Electric Comfort-versie
64 kWh batterij

39.195 euro

Tja, als alle journalisten tien mille hoger denken op basis van wat Hyundai Nederland begin maart heeft gezegd, dan is dat weliswaar voor de consument hartstikke mooi, maar of je daar nu het autojournaille voor moet piepelen, vraag ik mij af. Autoweek zegt niets, Hyundai is tenslotte een belangrijke adverteerder.

Een regeltje uit het persbericht:

De Hyundai KONA Electric wordt geleverd in drie uitvoeringen: Comfort, Fashion en Premium. De KONA Electric Comfort is leverbaar vanaf € 39.195,-. De zeer complete KONA Electric Fashion staat in de prijslijst voor € 41.495,-. De topversie KONA Electric Premium kost € 44.995,-. Deze topversie arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort en Fashion worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld.

 

Hoe dan ook, mooi is het wel, tenminste...

De Premium-versie is er eind augustus. Da's later dan het beloofde tijdstip van zomer 2018, want die begint morgen de 21e. Maar goed, je bent dan nog voordeliger uit. Je kon de auto al pre-orderen bij de Hyundai-dealer en ook die werden niet geïnformeerd over de prijs, zoals blijkt uit deze screendump van Autogroep Twente die zelf een voorlopige prijs op de auto plakte (rechtsbeneden):

https://www.autowereld.nl/hyundai/kona/ev-premium-64kwh-pre-order-nu-4-bijtelling-27439817/details.html

Uiteraard wordt vier procent bijtelling als het absolute argument gehanteerd om de Kona Electric te kopen. Logisch dat je er gebruik van maakt. Alleen... ze moeten natuurlijk wél geleverd kunnen worden. Niemand kan iets zeggen over de aantallen die er beschikbaar komen. Veel mensen willen nu vast een Kona Electric in plaats van een Nissan LEAF, want de goedkoopste LEAF is pakweg twee mille goedkoper dan de Kona Electric en heeft een 40 kWh batterij. De Kona met 40 kWh batterij komt er ook. Gaat ergens rond de 35/36K kosten en walst meedogenloos over de Nissan LEAF heen. Maar voor een deel zeker oook over de IONIQ-modellen van Hyundai zélf. Het zijn me de ontwikkelingen wel.

Maar goed, wordt de Kona Electric fatsoenlijk leverbaar? Dat is nog maar de vraag. Het aantal is beperkt, dat meldde Hyundai begin maart. In Zuid-Korea gelden intussen enorme premies om elektrisch te gaan rijden. Kat in het bakkie voor een thuiswedstrijd van Hyundai om misschien wel alles wat wordt geproduceerd in eigen land weg te zetten. Je weet het maar nooit. Het goede nieuws is dat Hyundai nu een mooi prijskaartje aan de Kona Electric heeft gehangen en dat moet andere merken met bestaande of toekomstige elektrische vierwielers toch flink wakker schudden. Resteert alleen nog dit:

De vraag bij een mededeling van Hyundai is voortaan:
wat moet je nog geloven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten