0620813056 ted@autokiosk.nl

IONIQ wordt submerk van Hyundai

IONIQ wordt een zelfstandig submerk van Hyundai. Dat is een strategische set, volgens het persbericht, Een beetje snap ik dat wel, maar niet helemaal. Als de naam wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen antieke brandstofauto’s en elektrische mobiliteit (dus ook waterstof) dan begrijp ik het wel. Of in elk geval een beetje.

Veel meer vermoed ik dat Hyundai globaal denkt en vooral nog zo lang mogelijk brandstofauto’s wil produceren. Alle brandstofauto’s blijven dus keurig Hyundai heten, met uitzondering van het (ook al) submerk Genesis. Wereldwijd en herkenbaar.

Een submerk als IONIQ is overigens wél handig. Zo is bijvoorbeeld de verdeling brandstof en elektrisch van de huidige IONIQ niet inzichtelijk. Van de Kona ook niet. Hoeveel hadden er een batterij? Hoeveel een brandstofmotor? Uit de statistieken van RAI/BOVAG wordt dat niet duidelijk.

IONIQ komt, aldus het persbericht, met drie nieuwe modellen om het merk in de markt te zetten:

De komende drie jaar worden drie nieuwe IONIQ-modellen gepresenteerd. De IONIQ 5 is het eerste model dat later dit jaar onder de nieuwe merknaam gelanceerd wordt. Het betreft een middelgrote CUV die gebaseerd is op de 45 Concept EV – een eerbetoon aan de allereerste conceptauto van Hyundai – die indruk maakte op de autoshow van Frankfurt in 2019. De ontwerpers van IONIQ 5 haalden inspiratie uit het verleden en combineerden die met geavanceerde parametrische pixels; een nieuw en uniek designelement dat ook de andere IONIQ-modellen zal kenmerken. In 2022 volgt de IONIQ 6. Dit wordt een sportsedan op basis van de Hyundai Concept EV Prophecy die afgelopen maart onthuld werd. De IONIQ 7 wordt een grote CUV die in 2023 zijn opwachting maakt.

 

Pin It on Pinterest

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten