Ionity is best een beetje kartelvorming

De Duitse autofabrikanten willen graag wat extra’s verdienen en een gemeenschappelijk belang in IONITY is dan een slimme zet om de bankrekening te spekken. Natuurlijk moet je eerst een netwerk aanleggen, maar dat wordt weer gedeeltelijk gesubsidieerd en is dus te overzien. Wie doen er mee?

Uiteraard Volkswagen, Audi, Porsche, Daimler, Ford en BMW. Waarom de concurrenten een clubje hebben opgericht, is niet zo moeilijk. Stel dat ze het allemaal apart hadden geregeld, dan zou er een zekere concurrentie ontstaan. De VW-rijder krijgt ongetwijfeld bepaalde faciliteiten, zoals ook de andere automerken hun klanten zullen bieden. Maar waarom concurrentie creëren als je honderd procent hetzelfde product aan de man gaat brengen? Prijsafspraken maken kan dan ook niet, want dat is kartelvorming en mag niet.

Als je gezamenlijk in de club gaat zitten, maak je óók afspraken. Alleen valt daar niets aan te doen, je bent samen één partij. Indirecte kartelvorming dus en nogmaals: slim gespeeld. De prijs is echter de hoofdprijs. Per kiloWatt ga je als klant zonder contract 79 eurocent betalen. Dat is een verdienmodel om van te dromen, want de fabrikanten betalen slechts een paar cent per kW.

Nu kunnen andere partijen er ook wat van (Fastned los 59 cent en Eneco 69 cent), maar 79 cent is toch écht te gek voor woorden. Het gevaar van verder stijgende prijzen is dan ook aanwezig en een paar zonnepanelen op je dak die ‘s nachts je elektrische vehikel volpompen, is dan ook snel terugverdiend. Met een abonnement zit je overigens al snel op 35 eurocent. Tesla wil 28 cent per kW hebben bij de Superchargers. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Het vervelende is dat mensen die weinig rijden vol in de prijzen vallen als ze niet thuis kunnen laden.

Pin It on Pinterest

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten