Menu Sluiten

Is Nissan de elektrische weg kwijt?

Van veel dingen begrijp ik niets. Zoals van het geklooi met autoprijzen. Soms schrijf ik er een paar regels over, meestal niet. Aanvaard wat je niet kunt veranderen. Soms is er ook irritatie. Zoals in dit geval met de Nissan LEAF. Oh wat waren we blij met de nieuwe LEAF. Eindelijk een auto die er normaal uitzag na een jaar of zeven, acht als Flinstones auto rond te hebben gereden. Wat zou de prijs worden, droomde je en viel van hoopvolle blijdschap in slaap. Eind december 2017 wisten het, ruimschoots voordat de auto's geleverd werden.

Natuurlijk hoopte je op een prijs onder de 30 mille, maar dat zat er niet in. De LEAF kreeg al snel het etiket 'slecht leverbaar'. Raar, want de importeur meldde dat er duizenden auto's op scherp werden gezet voor transport naar de dealers. Die vulden dan ook meteen de autoportals met auto's zonder prijzen. Eind vorig jaar komen we dan de prijs aan de weet: 33.990 euro voor de instapper. Valt niet mee, maar wel mee te leven. Geen propilot, wel e-pedal. Veel geld, maar 40 kWh, dat dan weer wel.

Ik schreef al eerder dat de Nissan LEAF in het buitenland veel goedkoper is. In Noorwegen betaal je geen BTW op een elektrische auto, in Canada is er ook van alles en begint de LEAF al tien mille goedkoper dan in Nederland. Anders gezegd: op zich is de LEAF niet duur of hoeft in elk geval niet duur te zijn. Waarom hij dat dan wél is, gaat boven mijn pet. Zal een besluit zijn van de importeur die veel marketinggeld ziet verwateren aan al dat elektrische gedoe, terwijl het geld wordt verdiend met brandstofauto's.

Inmiddels is het bijna juli 2018, zijn er nog steeds niet veel LEAF's geleverd, maar ze zijn er gelukkig wel. Een tussentijdse prijslijst liet een uitgeklede versie met stalen wielen zien, maar die werd goddank snel afgevoerd. Stalen wielen, nog even. Maar de prijzen van de LEAF zijn inmiddels anders.

 

https://www.nissan.nl/

Je leest het goed. Je kunt instappen voor 36.890 euro. Bijna 3000 euro méér dan de startprijs eind december. De Tekna-versie, completer en met propilot, kost krap veertig mille. Met 40 kWh batterij, véél beter dan de 24 kWh van ooit en nét dat beetje beter dan de latere 30 kWh batterij. De geadverteerde 380 kilometer haal je never nooit, maar 260 km wel, ook al moet het niet koud worden. Maar de nieuwe LEAF ziet er uit zoals een auto er uit moet zien. Een dronken ontwerper tekende een analoge snelheidsmeter en zette daarmee de digitale meter uit LEAF 1 weer op standje prehistorie. Valt beter mee te leven dan de nieuwe prijzen.

En dan komt opeens Hyundai om de hoek kijken

Met de IONIQ deelde Hyundai al een paar draaien om de oren uit van de spelers in de EV-markt. Vooral de batterijtechniek bleek vele malen beter en dat met een lullige 28 kWh batterij. In vergelijking met de oude LEAF werd de IONIQ een absolute verademing, ook al is de gedeelde achterruit een achterhaalde grap. Qua rijden is de nieuwe LEAF de betere, maar binnen de grenzen van wat we mogen, valt dat te verwaarlozen. Maar het is niet de IONIQ die de LEAF op z'n elektrische falie geeft. De nieuwe Kona met 64 kWh batterij met een instapprijs van krap 40 mille is de LEAF-killer waar Nissan van wakker mag gaan liggen. Tuurlijk, niet iedereen wil een crossover, maar geloof me, daar stap je overeen als je 64 kWh leeg mag rijden in plaats van veertig. Voelt lekkerder voor iedereen die nog niet heeft uitgevlooid dat je heel Nederland met 40 kWh batterij probleemloos in de rondte komt.

En dan komt er straks, ergens in 2019, een Hyundai Kona met 40 kWh batterij. Prijs? Pakweg 35-36 mille en op zeker minder dan de instap-LEAF. Over en sluiten voor de LEAF, denk ik dan zonder enig voorbehoud. Voor Nissan is er maar één oplossing: razendsnel de actuele prijslijst inslikken, de prijs naar 32 mille terugschroeven om volgend jaar de LEAF met 64 kWh batterij nog enig vooruitzicht te bieden. Die versie komt anders akelig boven de veertig mille en daar regeert voorlopig één auto: de Kona Electric 64 kWh. Als-ie tenminste fatsoenlijk leverbaar wordt, wat ik van harte hoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten