Menu Sluiten

Ik ben niet zo van Meneer Mercedes. Wel ben ik altijd overtuigd geweest van de bovengemiddelde kwaliteit van het merk. Deze EQC brengt mij aan het wankelen. Ik vind hem zo ongeveer de perfecte mix van de actualiteit en de toekomst. Toch zit ik er volkomen naast.

De vormgeving van auto’s gaat sterk veranderen. Langzaam, maar het gebeurt. De techniek ook. Met name de batterijtechniek, want de batterij aan boord van de EQC weegt meer dan 600 kilogram. De auto totaal zet 2400 kg op de weegschaal. Dat gaat nergens over nadat we eeuwenlang hebben geprobeerd om auto’s lichter te maken.

De EQC kan redelijk snel laden, maar je bent altijd 30-45 minuten verder. Dat levert mensen pijn in de buik op die moeite hebben met de mindset dat laden vooralsnog een tikkeltje tijd rooft. Het biedt ook de mogelijkheid om even de benen te strekken, koffie te drinken, even te kletsen met een andere bezoeker van de laadlocatie of je neuzelt even op je smartphone, tablet of notebook. Kwestie van mindset en kwestie van beseffen dat altijd haast wel de wens van je baas is, maar niet van je hart.

Hoe dan ook, dat de EQC tot nu toe de best gebouwde elektrische auto is, daar ben ik van overtuigd. Porsche is onderweg, dus dat wat nog wat, maar voor sportwagens waarbij ik onder het maaiveld in moet stappen, ben ik inmiddels over de datum. Maar ik kijk uit naar de elektrische Macan en Cayenne. Met excuses aan Meneer Mercedes.

Vraag een SelectDrive offerte

2 Comments

  1. Marc Zeguers

    Leuk verhaal, ik ben gelijkaardig. Wetend dat Mercedes een prima wagen is, ben ik er toch nooit voor gegaan. Ik voelde me altijd te jong voor het wat oudbollige in een Mercedes. Dat is sterk aan het veranderen, ze hebben de design taal wel duidelijk verjongd de laatste jaren en/of ik wordt vanzelf ouder. Deze EQC moet nog verbeteren op een aantal punten. Onder andere ook de laadsterkte via wisselstroom (thuisladen dus). Met een 1-fase 7,4kW is dat wel een probleem hier in Nederland, helemaal geen probleem in de rest van de wereld. Maar toch, de grote gangmaker heeft het wel begrepen, alle Tesla's kunnen wel met 3-fasen laden (en dus ook prima in de rest van de wereld met 1 fase).

    Nu nog het prijskaartje, zou daar dan de verrassing in zitten ? Ze wachten bij Mercedes op de prijzen van de Audi natuurlijk, want dat is hun grote concurrent.

    • Ted Sluymer

      Er speelt nog iets: waterstof. In deze klasse is op termijn alles waterstof. En deze batterij-auto gewoon een aardige voorloper. Bouw waterstoftechniek in en het is geregeld. Je gaat het zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten