0620813056 ted@autokiosk.nl

Subsidie op elektrische auto’s is niet doordacht

De overheid wil elektrisch rijden stimuleren met een subsidie van 4000 euro als je een nieuwe EV koopt (tot en met de middenklasse). Koop je een gebruikte EV dan krijg je twee mille. Je moet er wel vier jaar in blijven rijden en de subsidie is alleen voor particulieren. Het is een ondoordacht plan.

De autobranche lacht zicht dood. De prijzen van EV’s worden direct bevroren of zelfs verhoogd. De subsidies gaan grotendeels rechtstreeks in de tas van de autobedrijven en importeurs. Het is niet slim gespeeld en ondernemers weten precies hoe ze in moeten haken. Komt met elektrische mobiliteit goed uit, want daar door autobedrijven wordt toch al beroerd aan verdiend. Ik denk dat de overheid het heel wat slimmer aan had kunnen pakken. Hoe?

De overheid had het initiatief moeten nemen. Niet door vooraf subsidies uit te laten lekken, maar door vooraf te onderhandelen met de importeurs. Begin januari stuurde Seat dit persbericht in de rondte:

Leusden, 7 januari 2020 – SEAT knalt het nieuwe jaar in met het scherpste private lease-aanbod voor een EV. Met een maandtarief vanaf € 229* is de SEAT Mii electric zelfs de meest bereikbare elektrische auto van Nederland. Onder het motto ‘op = op’ is het tijdelijk private lease-tarief exclusief voorbehouden aan de eerste 200 Mii electric privérijders in 2020.

Als ik elektrisch rijden wil stimuleren en een tas geld heb om te strooien, had ik contact opgenomen met Seat (Pon dus) voor een deal met prijsgarantie. Anders gezegd: de prijs van de elektrische Mii leggen we vast voor 229 euro per maand met 15.000 km per jaar Dat ding slijt toch niet. De prijs verhogen mag niet, behalve voor verzekering (doet Pon zelf). Subsidie 4000 euro is 83 euro in per maand gedurende vier jaar. Netto prijs voor een elektrische Mii wordt dan 146 euro per maand. Stroomkosten met laden onderweg rond de 60 euro per maand, thuis voordeliger, iets meer dan vier tientjes per maand. Kortom: voor 200-220 euro per maand inclusief stroom rijd je privé een elektrische auto. Is dat stimuleren of stimuleren?

Dan nog een slimme deal met wat andere kandidaten: Renault Twingo, Renault ZOE, Opel Corsa, Hyundai, Nissan en de bovengrens terug naar 37.500 euro. Maar helaas: het is al te laat. De subsidie wordt lekker verpakt in te hoge prijzen, zoals alle elektrische auto’s nog altijd veel te hoog zijn geprijsd. 

Pin It on Pinterest

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Ik doe niets met cookies, maar de EU wil nu eenmaal dat ik meld dat ze zijn ingeschakeld. Klik gewoon op accepteren en kijk lekker rond.

Sluiten